היום (ראשון) נפתחים בעולם אירועי יום כדור הארץ להגברת המודעות להגנת הסביבה והמאבק בפליטת גזי החממה. גם בישראל יצויינו האירועים במהלך השבוע, שבשיאם יצעד ביום שישי הקרוב "מצעד האקלים" בתל אביב. במסגרת האירועים, עמותת "צלול" פרסמה את הדוח השנתי שלה לסיכום עונת החורף אשר בחן את היקפי זיהום החופים במהלך העונה שהסתיימה עם פתיחת עונת הרחצה, כדי לתת לנו המבלים בחופי הים מושג לגבי יחס הרשויות לים שכולנו אוהבים ולבריאות הציבור.



מהדו"ח עולה כי בסיכום עונת חורף 2017-2018, חופי הים נסגרו בשל זיהום או חשש מזיהום במשך 64 ימים במצטבר. חלק מהחופים שזוהמו פתוחים רשמית גם בחורף ובחופים האחרים, שאינם פתוחים רשמית, מקיימים אלפי בני אדם פעילות ספורטיבית ענפה. עם זאת, ישנם חופים רבים שאינם מוכרזים ומכאן שמשרד הבריאות לא מדווח על זיהומים המתקיימים בהם. "במרבית המקרים נסגרו החופים בהוראת משרד הבריאות, אולם קיימים מקרים שבהם מתגלה זיהום בים ולמרות זאת הרשויות אינן סוגרות את החופים ואינן מזהירות את הציבור. ימים אלו לא נכללו בספירת הימים המצטברת, במקרים אחרים דיווחו הרשויות על זיהום באיחור וחשפו את המתרחצים לסכנה בריאותית" מדגישים ב"צלול".



בסך הכל היו במהלך העונה 13 אירועי זיהום חופים וים שהיו מדווחים ומאומתים במקומות שונים בים התיכון. בהשוואה לשנים קודמות, מספר זה אמנם נמוך באופן יחסי אבל ב"צלול" מדגישים כי מדובר בתוצאה של שינוי מדיניות משרד הבריאות בהכרזה על חופים מזוהמים או אסורים לרחצה בשל סכנת זיהום: "השינוי במדיניות נובע מהודעת אזהרה גורפת לרחצה בכל החופים בתחילת החורף כאשר מתקיימים אירועי גשם סוחף בשל חשש מזיהום. בכך נמנעו מהתייחסות ספציפית לחופים מסוימים גם אם יש בחופים אלו יש פעילות נופשים וספורט ימי ערה. מכאן, שמספר הימים כפול חופים שהיו מזוהמים ואינם מאושרים לרחצה גדול פי כמה".



בין יתר האירועים המוזכרים בדוח: זיהום בחוף ניצנים ליד אשקלון שהוכרז כמזוהם במשך 7 ימים במצטבר בשל גלישת מי קולחים לנחל אבטח וזרימתו לים. גם 6 חופי העיר בת ים היה סגורים במשך שלושה ימים (18 במצטבר) בשל נגר עירוני (מים מזוהמים הנשטפים בגשם לים מרחובות העיר) והזרמת שפכים מתחנת שאיבת ביוב שפירא, וכן חופי נהריה שבהם הייתה גלישת מי ביוב מהמתקן הסמוך לחוף בזמן הגשמים ואשר לא דווח על ידי משרד הבריאות. חוף זיקים היה סגור שלושה ימים בסוף החודש הקודם בשל חריגה בספירת החידקים הצואתיים בדגימת מי הים כשמקור אפשרי לזיהום זה הוא הזרמת ביוב מרצועת עזה לים. בדוח מדגישים אנשי צלול כי חוף פלמחים פתוח לציבור אך הזיהום עדיין זורם לים וכי מקורו של הזיהום הוא השפד"ן, מתקן הטיפול בשפכי גוש דן, שמזרים באישור רשות המים לנחל שורק וממנו לים כ-20 מיליון מ"ק מי ביוב שטופלו באופן חלקי. עוד עולה מהדוח כי במהלך החורף היו מספר אירועי הגלשת שפכים או קולחים ברמה טיפול חלקית לדוגמא: בנתניה, נהריה, מסוף רידינג ת"א, נחל השורק, חיפה ועוד. בנוסף לאירועים אלו, לעמותת צלול ידוע על עוד שישה ימים שבהם זרם נגר מזוהם לים - אך החופים לא נסגרו.