ברקע הסערה שגרמה נטלי פורטמן, כשהצהירה כי לא תגיע לטקס הענקת פרס "בראשית" מאחר וראש הממשלה משתתף בו, עיתונאי 'הארץ', גדעון לוי, יצא היום (ראשון) נגד דבריה של השחקנית. "אני נורא שמחתי על ההודעה שלה שלא תבוא לכאן ואז קצת התעצבתי שהיא מטילה הכל רק על נתניהו. זו דרך קצת חמקמקה. אם רוצים למחות על הדברים הגדולים באמת אז אי אפשר להפיל עליו הכל. הוא לא התחיל בדברים האלה ולא יסיים אותם. זה קצת פחדני להגיד רק על נתניהו ולשכוח מה עשו קודמיו", אמר לוי בתוכניתו החדשה של אראל סג"ל ב-103FM.

"גלעד ארדן מיהר להצטדק ולהתנצל על מה שקורה בעזה והבין כמוני בהתחלה שפורטמן מתייחסת להרג המפגינים בעזה. אכן היה שם טבח שגרם ל-1,700 פצועים שיישארו נכים לנצח. ראינו לא מעט סרטונים בהם כוחות צה"ל מכוונים ויורים בעיתונאי וילדים בני 16", הוסיף. 
סג"ל התייחס לדבריו: "אני מכבד את דבריך אך אתה טוען שחיילי צה"ל ירו מתוך כוונה לפגוע בילדים בני 16, הם רוצחים לדעתך? ברור לי שאנשי חמאס עושים שימוש באוכלוסייה אזרחית צעירה כדי להביא אותם לקרבת הגבול אך מחובתה של ישראל להגן על גבולותיה, מה היית מצפה שיעשו? אני מצפה ממך שתכבד את חיילי צה"ל ולא תאמר שהם רוצחים. היה ניסיון חדירת מחבלים לתוך גבולה של ישראל ועל ישראל להגיב".
"אין לך שום ספק מוסרי", זעם גדעון לוי: "למה אחרי כל הרג מובהק של פלסטיני אתם בימין טוענים שצריך לבדוק את הנושא בעוד שכשפלסטיני הורג יהודי אתם ישר מכנים אותו מחבל? ילד בן 16 שאינו חמוש הוא מחבל? האם חייל צה"ל כלשהו נפגע לאורך הגדר במהלך המחאה? האם נורתה ירייה אחת לכיוון חיילי צה"ל על מנת להרוג אותם? כל מי שמשתייך לחמאס דינו מוות? צה"ל פצע 1,700 אזרחים לא חמושים שיהיו נכים לנצח ואתה טוען שצה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם, זכור שאלו תושבים שחיים בכלוב הכי גדול בעולם".


הנער הפלסטיני שנורה בראשו. צילום: רויטרס


כזכור, בהצהרה שפרסמה כתבה פורטמן: "ההחלטה הובנה לא נכון על ידי אחרים. בחרתי לא להגיע לטקס משום שאני לא רוצה להיראות כמי שתומכת בראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור לנאום בטקס. בכל מקרה, אני לא חלק מתנועת ה־BDS ולא תומכת בה". 
 
זוכת האוסקר, שוויתרה גם על הפרס הכספי בסך שני מיליון דולר, כתבה עוד: "כמו ישראלים ויהודים רבים בעולם, מותר לי להיות ביקורתית כלפי ההנהגה הישראלית מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה. אני מוקירה את בני משפחתי ואת החברים הישראלים שלי, את האוכל הישראלי, הספרים, האומנות, הקולנוע והמחול. 
 
"ישראל נוסדה לפני 70 שנה בדיוק כמקלט לפליטי השואה, אבל הטיפול הלקוי באלה הסובלים מהזוועות של היום פשוט אינו עולה בקנה אחד עם הערכים היהודיים שלי. משום שאכפת לי מישראל, אני חייבת לעמוד נגד אלימות, שחיתות, אי־שוויון וניצול לרעה של כוח". פורטמן ציינה כי בעבר האמירות הגזעניות של נתניהו לפני בחירות 2015 גרמו לה "תסכול רב" כאזרחית ישראלית, וביקשה: "אל תתייחסו לכל מה שלא בא ממני כאל דברים שלי. הניסיון הזה גרם לי לתמוך במספר ארגוני צדקה בישראל. אודיע עליהם בקרוב, ומקווה שאחרים יצטרפו אלי". 

אין זו הפעם הראשונה שפורטמן מביעה את חוסר הערכתה לראש הממשלה. בראיון ל"הוליווד ריפורטר" בשנת 2015 אמרה כי היא אינה מסכימה עם המדיניות של נתניהו. "אני מאוד נגדו ומאוד כועסת ומאוכזבת שהוא נבחר שוב", ציינה. בימין הגיבו בזעם, והגדיל מכולם ח"כ אורן חזן, שהודיע כי הוא יוזם מתקפה עולמית ברשתות החברתיות נגד השחקנית. "פורטמן המומרת נוהגת כגיס חמישי של המדינה ואני קורא לכל חברי, הציוניים אוהבי העם והארץ, הכו בה בכל הכוח ברשתות החברתיות - בעברית, אנגלית, ספרדית, צרפתית ובכל שפה אחרת", אמר. "היא עברה את כל הגבולות. היא ויתר חבריה המומרים מסוכנים יותר מכל מחבל ערבי. כיהודים מתחזים הם נותנים לגיטימציה לפיגועים נגד המדינה ומעודדים טרור. כדי להפסיק את המתקפה שלה, עלינו להכות אותה בבטן הרכה שלה, הן בקרב יהודים חשובים ומובילים, הנמצאים בעמדות מפתח בעולם בכלל, ובפרט בעולם הסרטים שממנו היא שואבת את פרנסתה. אין בי ספק שכך היא ושכמותה ילמדו לסתום את הפה הבוגדני שלהם ולהפסיק לעשות סיבובים על גבה ועל חשבון ביטחונה של מדינת ישראל ודמם של אזרחיה".
 
חזן אף קרא לשר הפנים דרעי לשלול מפורטמן את אזרחותה הישראלית. גם שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה בחריפות: "הצטערתי לשמוע שנטלי פורטמן נפלה כפרי בשל לידיהם של תומכי ה־BDS. נטלי, שחקנית יהודייה שנולדה בישראל, מצטרפת למי שמתייחס לסיפור ההצלחה והפלא של תקומת ישראל כ'סיפור על חושך וחושך'".
 
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן פנה במכתב אל פורטמן וביקש: "אל תתני לצד האפל לנצח. את נסמכת על תעמולה שקרית של ארגון הטרור חמאס, שרוצה להשמיד את ישראל".
 
ארדן הזמין אותה לסיור בסמוך לגבול רצועת עזה וציין כי הטענות על הנעשה בגבול הדרום מבוססות על מידע שקרי שמופץ על ידי תנועת ה־BDS וארגונים אנטישמיים. "חמאס משתמש ב'הפגנות' האלו כדי לבצע פיגועי טרור, כשהוא מנצל באופן ציני נשים וילדים כפיתיונות ומגינים אנושים", כתב ארדן. "מטרת הקמפיין הזה היא השמדת ישראל. המטרה של הטרור היא להשפיע על התודעה. לגרום לעולם לחשוב שטרוריסטים הם לוחמי צדק, ושרוצחים הם רודפי חופש. אני קורא לך לא לעשות את הטעות הזו".
 
עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן