סירובה של השחקנית, נטלי פורטמן, לקבל את פרס "בראשית" הנחשק בשווי של שני מיליון דולר עורר סערה בישראל וגררה שלל תגובות בעדה ונגדה. בתכנית של גיא פינס בקשת 12 הביאו את תגובותיהם של אמנים שונים מהביצה המקומית שהתייחסו לנושא לאחר המופע הסוגר של חגיגות העצמאות, ורובם התייצבו כפטריוטים גאים לצד העם היושב בציון ויצאו נגד פורטמן.



ראשון התומכים היה הזמר אייל גולן שהרגיע את אזרחי ישראל והבהיר ש"הארץ שלנו תחזיק מעמד טוב מאוד גם בלי נטלי פורטמן". דנה אינטרנשיונל אמרה ש"היא לא ישראלית מזמן. לא יודעת עברית בכלל. היא גמדה עם ראש גדול. חמודה, אני יודעת שיש לך עשרות מליוני דולרים אז מה זה בשבילך להפסיד שני מיליון, רק כשלא יהיה לך כסף תבואי לארץ על ארבע". מירי מסיקה מנגד ביקשה להרגיע את הרוחות ואמרה שהיא "מעריכה אנשים עם דעות".



מירי מסיקה. צילום: איציק בירן



התגובות הנ"ל מצטרפות לתגובות קודמות של דמויות מן הקשת הפוליטית שגם הן לא חסכו ביקורת מן הכוכבת, כמו אורן חזן שקרא לשלול את אזרחותה הישראלית או השר לביטחון פנים גלעד ארדן שקרא לה לא לתת לצד האפל לנצח. שרת התרבות והספורט מירי רגב, אמרה ש"פורטמן נפלה כפרי בשל לידיהם של ה-BDS והיא מצטרפת למי שמתייחס לסיפור ההצלחה והפלא של תקומת ישראל כ'סיפור על חושך וחושך'". 



כזכור, נטלי פורטמן הודיעה כי היא מסרבת לקבל את פרס "בראשית" ובהצהרה שפרסמה טענה ש"ההחלטה שלי הובנה לא נכון על ידי אחרים. בחרתי שלא להגיע לטקס משום שאני לא רוצה להיראות כמי שתומכת בראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור לנאום בטקס. בכל מקרה, אני לא חלק מתנועת ה-BDS ולא תומכת בה". 



השחקנית זוכת האוסקר המשיכה ואמרה כי "כמו ישראלים ויהודים רבים בעולם, מותר לי להיות ביקורתית כלפי ההנהגה הישראלית מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה. אני מוקירה את בני משפחתי ואת החברים הישראלים שלי, את האוכל הישראלי, הספרים, האמנות, הקולנוע והמחול".



לדברי פורטמן, "ישראל נוסדה לפני 70 בדיוק כמקלט לפליטי השואה, אבל הטיפול הלקוי באלה שסובלים מהזוועות של היום פשוט אינו עולה בקנה אחד עם הערכים היהודיים שלי. משום שאכפת לי מישראל, אני חייבת לעמוד נגד אלימות, שחיתות, אי שוויון וניצול לרעה של כוח". עוד כתבה השחקנית: "אל תתייחסו לכל מה שלא בא ממני כדברים שלי. הניסיון הזה גרם לי לתמוך במספר ארגוני צדקה בישראל. אני אודיע עליהם בקרוב ומקווה שאחרים יצטרפו אלי".