תמותה חריגה של תנים בשבועות האחרונים באזור פארק הירקון עוררה באזורי המגורים הסמוכים בתל אביב וברמת גן חששות שהם הורעלו. בדיקות פתולוגיות שנערכו במעבדה העלו אתמול ממצא מפתיע: התמותה המאסיבית נבעה ככל הנראה ממחלת הכלבלבת. מנהל השירותים הווטרינריים בתל אביב, ד"ר צבי גלין, מסר שמבדיקות מעבדה של שני תנים שמתו לאחרונה ושהתקבלו אתמול עלה שהם מתו מכלבלבת.



הוא הסביר שהכלבלבת היא מחלה ויראלית העוברת בין כלביים ועלולה לגרום לתמותה רחבה ביניהם. עם זאת, הוא הדגיש שהכלבלבת אינה פוגעת בבני אדם ובחתולים.



ד"ר גלין הזהיר שהמחלה עלולה לפגוע גם בכלבים המוחזקים במקומות פרטיים, כמו בתים וחצרות. "רבים מבעלי הכלבים מבצעים את החיסון המשושה נגד הכלכלבת, אבל יש גם בעלי כלבים שמחסנים את כלביהם רק בחיסון המחויב על פי החוק נגד הכלבת. אני ממליץ לכולם לחסן את כלביהם בחיסון המשושה נגד הכלבלבת", הוא אמר.



ד"ר גלין הסביר עוד שהכלבלבת היא מחלה ויראלית קטלנית ומדבקת, שפוגעת בעיקר בתנים ובכלבים צעירים, אך עלולה לפגוע גם בבוגרים. "החיסון נגד כלבלבת עשוי למנוע את ההידבקות של הכלביים המבויתים", הוא ציין.



על פי ההערכות באזור הירקון בתל אביב וברמת גן חיים כיום כ־100 תנים. לא אחת דווח על תנים הנראים גם בתוך שכונות מגורים, בעיקר ברמת גן.


התנים מחוסנים נגד כלבת באמצעות חיסונים המפוזרים בשטח, אך ד"ר גלין הבהיר שאין אפשרות לבצע חיסון בשיטה דומה נגד הכלבלבת. 



"אני מעריך שהכלכלבת עלולה לפגוע בעיקר בתנים הצעירים, והבוגרים פגיעים פחות אבל גם הם עלולים להידבק", הוא הוסיף והבהיר עוד שהכלבלבת לא מסוכנת גם לחתולים. "הכלביים הם הפגיעים מהמחלה הוויראלית", הוא הדגיש.



חבר מועצת עיריית תל אביב, עו"ד ראובן לדיאנסקי, פנה לאחרונה בבקשה לבדוק את הסיבה למותם המאסיבי של בעלי החיים. לדבריו, ידוע לו על 12 בעלי חיים שנמצאו מתים באזור פארק הירקון, בהם תנים ושני כלבים.



ד"ר גלין ציין כי מאחר שמדובר היה בתמותה חריגה הוחלט על ביצוע בדיקות מעבדה יסודיות, ובממצאים שהתקבלו אתמול על שני תנים שמתו לאחרונה התברר שמדובר במחלת הכלבלבת ולא בהרעלה. "אנחנו ממשיכים לעקוב ולבצע בדיקות מעבדה. גם נבדקו תנים שנמצאו במצב קשה", הודיע ד"ר גלין ויצא בקריאה לבעלי כלבים לחסן את כלביהם נגד הכלבלבת.



מהעירייה נמסר: "חברת גני יהושע ועיריית תל אביב לא ביצעו פעולות של פיזור פתיונות רעל בשטח פארק הירקון. יתרה מכך, העירייה, חברת גני יהושע וגופים נוספים, כולל רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, מקיימים מחקר מקיף בנושא התנים על מנת להבין לעומק כיצד לפעול בעניינם. מספר תנים חולים נלקחו לטיפול רפואי ולבדיקות. בעקבות קבלת תוצאות בדיקות המעבדה של שני תנים, מהם בודד וירוס הכלבלבת, מחלה הפוגעת בכלביים (כלבים, תנים וזאבים) - מומלץ לחסן את כלבי הבית נגד הכלבלבת".