שר הפנים לשעבר, גדעון סער, אמר הבוקר (רביעי) כי מתן מעמד חוקי למסתננים שחדרו לישראל באופן בלתי חוקי ייצור "קהילת מיעוט שלא צריכה להיות" בישראל. סער התייחס בתוכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM לפסקת ההתגברות על בג"ץ, ואמר כי לדעתו היא נחוצה באופן נקודתי על מנת להתמודד עם סוגיית המסתננים.

"לכל אורך העשור האחרון התרחשו המון תפניות בנושא המסתננים. אם הממשלה נשארת בעמדתה, ועליה להמשיך להיאבק בדילול עשרות אלפי המסתננים שנכנסו לישראל בניגוד לחוק, יש לה אמצעים לכך", אמר סער. "הממשלה יכולה לחוקק פסגת התגברות נקודתית שתעקוף את פסיקת בג"ץ שמונעת את הגירוש. יש רוב שתומך בכנסת בצעד הזה, ואני בעד לשמור את הדיון הגדול כנגד בג"ץ על פסקת התגברות כוללת לאחרי שנפתור את סוגיית המסתננים. יש לכך גם תקדים משפטי כאשר ממשלת רבין חוקקה חוק דומה בנוגע לאיסור ייבוא בשר לא כשר בניגוד לחוק חופש העיסוק".
השר לשעבר ביקר את סגירת מתקן חולות ואמר כי פתיחתו תסייע לאכוף את איסור העבודה על המהגרים. "עלינו לפתוח מחדש את מתקן חולות שנסגר באופן שגוי לפני מספר חודשים כדי להרחיק מסתננים ממרכזי הערים לשם. זה יקל על הנטל של התושבים שחיים בשכונות ויקל על הגירוש מרצון", אמר סער. "לא כל מי שנמצא במתקן חולות יעדיף לעזוב, אך חלק גדול יחליט לעזוב. ברגע שהמדינה דואגת להם לקורת גג ומזון ניתן יהיה לאכוף את חוק איסור העבודה של מסתננים. הכסף שנשלח לאפריקה כיום הוא הדלק של התופעה והוא זה שמאפשר להם להישאר כאן. בנוסף עלינו לבחון מחדש את מדיניות ההרחקה לאריתריאה, עלינו לבחון פרטנית כל מקרה כדי לבחון את הסכנה לחייהם של המסתננים באותה מדינה".
 


"זו תהיה טעות לתת מעמד למסתנן שחדר לארץ באופן בלתי חוקי", אמר חבר הכנסת לשעבר מהליכוד. "זה ייצור אצלנו קהילת מיעוט שלא צריכה להיות כאן. המכסות שמאשרים בישראל לעובדים זרים אינה קשורה למסתננים הבלתי חוקיים. המשרות שבהם עובדים כיום העובדים הזרים היו מאוישות בעבר על ידי עובדים אחרים מישראל. אני חושב שרוב אזרחי ישראל רואים בהקמת קהילה אפריקאית בישראל תקדים מסוכן ואיום על מדינת ישראל כמדינת העם היהודי ואני חושב שאסור להניף דגל לבן ושיש להמשיך להילחם בתופעה. אין שום דרך לפזר אוכלוסייה ברחבי ישראל, הבעיה קיימת כבר ברחבי הארץ ולא רק בדרום תל אביב. מי שדן בפיזור אין לו דרך מעשית לאכוף זאת ומציע נורמליזציה לתופעת המסתננים ואני מתנגד לזה".
 
סער הסביר כי הוא תומך בחוק יסוד שיקבע את סמכויות הרשויות השונות. "אני בעד הסדר חוקתי רחב דרך חקיקת חוק יסוד שמעגנת את הביקורת השיפוטית של בג"ץ", אמר הפוליטיקאי לשעבר. "לא ייתכן שמדינת ישראל לא קבעה במשך 70 שנה מהם הסמכויות של בית המשפט העליון. יש לעגן את הסמכויות השונות של רשויות החוק והחיכוכים ביניהן בחוק יסוד מסודר. יש להבטיח אפשרות לכנסת להתגבר על פסיקה ברוב של 65 חברי כנסת לפחות, כך כללי המשחק יהיו ברורים ולא תפגע ברשות השופטת והמחוקקת".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן

גדעון סער. צילום: מאיר וקנין
גדעון סער. צילום: מאיר וקנין