האסון הכבד בערבה שאירע אתמול,  בו נהרגו 10 בני ובנות נוער שיצאו לטייל בנחל צפית בדרום במסגרת טיול של מכינה קדם צבאית, מעלה סימני שאלה רבים, כשהגדול מביניהם הוא מי אישר את היציאה לטיול למרות ההתראות על שיטפונות בדרום. הנערים והנערות, חניכי מכינת "בני ציון" בתל אביב אליהם הצטרפו ככל הנראה תלמידי כיתות י"ב שהיו מיועדים להתחיל בשנה הבאה את לימודי המכינה, נסחפו בשיטפון שתפס אותם בערוץ הנחל, מה שהביא לתוצאה הטרגית.



מיד עם היוודע על האירוע, במשרד החינוך הבהירו כי הם לא אחראים לטיולים הקשורים למכינות הקדם צבאיות. בהמשך, כשהתבררו ממדי האסון והחל לזרום מידע כי מדובר בטיול אליו יצאו אומנם חניכי מכינה קדם צבאית, אך התלוו אליהם גם תלמידים מכיתות י"ב, הודעת המשרד נשמעה כבר מסויגת. בהודעה שמסר המשרד נאמר כי "משרד החינוך עוקב בדאגה אחר מאמצי החילוץ המתמשכים מהשיטפון ונמצא כל העת בקשר עם הגורמים הרלוונטיים. בשעות הקרובות תתקיים הערכת מצב ויינתנו כל המענים הנדרשים למוסדות החינוך בנושא זה".



"כל מכינה מוציאה טיול לפי החלטתה, בלי לבקשת אישור"



דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, הסביר ל"מעריב" כי "כל מכינה מוציאה טיול לפי מה שהיא מחליטה ומבינה, היא לא מבקשת אישור. לגבי הטיול הספציפי הזה אני מעדיף לא להיכנס לפרטים עד שלא נדע את כולם בוודאות". זמיר הדגיש כי "מועצת המכינות היא גוף וולנטרי, היא לא אחראית על המכינות מבחינת טיולים ואישורים, מי שאחראי על המכינות זה משרדי החינוך והביטחון (במסגרת "חוק המכינות הקדם צבאיות" מ-2008 ע"ל). המכינות לא נזקקות לאישור מאף אחד לטיולים".



בשל חוסר הבהירות בנושא האחריות, משרד הביטחון הוציא הודעת הבהרה: "מבקשים להבהיר כי לפי חוק המכינות ותקנותיו, משרד החינוך הינו הגורם המקצועי והאחראי על אישור התוכניות הלימודיות במכינות הקדם צבאיות. משרד הביטחון אינו אחראי על תוכנית הלימודים, לרבות הטיולים. משרד הביטחון ממשיך לעקוב בדאגה רבה אחר האסון הקשה בערבה. מצער מאוד שביום כזה, לא רק שהגוף האחראי אינו לוקח אחריות, אלא מטיל אותה על גורם אחר".