חמישה ימים אחרי אסון נחל צפית, בו נספו 10 בנות ובני נוער בשיטפון במהלך טיול, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, דני זמיר, דיבר היום (שלישי) במהלך כנס של ראשי המכינות שנערך בבית ברל וקרא לקיים בדק בית בנושא התנהלות המכינה "בני ציון" לפני הטיול. אך בבדיקת מעריב, עולה כי זמיר עצמו פרסם בשנת 2017 פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, בו עולה רוח דומה של התעלמות מסכנות מזג האוויר ואזהרות החזאים. לאחר שהוגשה בקשה לתגובה הפוסט הוסר מחשבון הפייסבוק של זמיר.



בפוסט, שפורסם ב-13 לאפריל 2017 מתייחס זמיר לתחזיות מזג האוויר יום לפני כן, שהתריעו על גשם וכתב "מי שמאמין (לחזאים) לא מטייל", תוך שהוא מעלה תמונות מנוף הטיול שערך באותו היום בשביל הגולן הדרומי בניגוד להמלצות החזאים, והוסיף כי אזור הטיול היה ריק ממטיילים, ככל הנראה בשל ההתרעות.



במהלך הכנס שנערך כאמור היום, אמר זמיר כי "מוות מיותר שלא צריך לקרות, נובע מכשל מהותי באחריות. ראש מכינה אחראי תמיד מיום הקמת המכינה ובכל פעילות שלה. יש לבחון היטב את הכשלים, לבדוק ולתקן, אך בלי לפגוע בעצמאות המכינות", כמו כן החליטה מועצת המכינות למנות את רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי ליועץ חיצוני לתחום הבטיחות.



"מי שמאמין (לחזאים) לא מטייל", הפוסט של זמיר
"מי שמאמין (לחזאים) לא מטייל", הפוסט של זמיר



החזאים הזהירו, הטיול יצא לפועל



כזכור, ביקורת רבה נמתחה על ראש מכינת ב"בני ציון", יובל כאהן, לאחר שאישר טיול של המכינה למרות תנאי מזג האוויר הקשים ששררו שבוע שעבר בארץ, וכתוצאה מכך 10 בנות ובני נוער שהיו בטיול טבעו למוות לאחר שנחל צפית עלה על גדותיו ושטף את האוטובוס בו הם טיילו. בנוסף לכך נחשף כי במהלך הטיול, אחת המדריכות שהיו עם הצעירים בשטח הזהירה את ראש המכינה ואת המדריך שהיה עמה מפני הסכנה, אך דבריה הושבו ריקם.



גילוי נוסף בחקירה המשטרתית העלה כי שני אנשי חיזוי המליצו לראשי המכינה שלא להוציא את הטיול. החוקרים גבו עדות מקצין החיזוי של חיל האוויר ונציג של חברה פרטית ועל פי עדותם, שניהם המליצו לראשי המכינות שלא לצאת לטיול. נציג החברה אמר בעדותו כי זה מסוכן לצאת לטיול. קצין החיזוי אמר כי הוא לא מבין בשיטפונות, אבל הוא כן יודע שאמורה להיות החרפה לקראת יום חמישי. לדבריו, באותו יום התקשרו אליו שוב והוא אמר שהוא מבין שהולך להיות מזג אוויר סוער וסמוך ליציאה לדרך הוא אמר להם שעכשיו יודעים בוודאות כי הולכים להיות משקעים כבדים והוא לא ממליץ לצאת. למרות התשובות האלו החליטו במכינה לצאת לטיול, שכאמור נגמר באסון.



מטעמו של זמיר נמסר: "הפוסט נכתב בבדיחות הדעת ובטון הומוריסטי במסגרת טיול משפחתי וביום בו נעשתה בדיקה נוספת של תנאי מזג האוויר טרם היציאה לטיול".



10 הנספות והנספים באסון נחל צפית
10 הנספות והנספים באסון נחל צפית