אכזבה וכאב: הוריה של אילן בר שלום, שנספתה באסון נחל צפית יחד עם עוד תשעה בני ובנות נוער לאחר שהאוטובוס בו נסעו נשטף בשיטפון בשל הגשמים, קרא הערב (ראשון) להנהלת המכינה ולחברי העמותה לקחת אחריות על האסון ולהתפטר. בפוסט שפורסם בחשבון הפייסבוק של האב, כתבו ההורים כי על ראשי המכינה לעשות חשבון נפש, ולפעול בצניעות לאור המחדל.



"אילן אהובתי, אני כל כך מצטער והלב כואב כואב כואב", פתחו השניים את דבריהם והוסיפו, "אני כותב את המכתב יחד עם אמא. אנו, הוריך, אין לנו את הפריבילגיה להתפטר ללא לקיחת אחריות. הפריבילגיה הזו שמורה לראשי המכינה והמדריכים בה". השניים המשיכו ואמרו כי "אין לי מילים להביע את האכזבה שלי מכל שדרת הניהול הפדגוגי, שמלבד תהליך קבלת ההחלטות שהביא למותכם המצמרר, לא העזו לעמוד ולקחת אחריות ובכך שמטו את הבסיס המוסרי והערכי של המדרשה למנהיגות".





"תודה לכל המנחמים, אך אין די בכך"

זוג ההורים פנו לחברי העמותה והוסיפו: "זו שעת משבר והנה אתם שותקים מעל לשבוע ימים. תודה לכל המנחמים, אולם לצערי אין די בכך. שוחחנו עם יו"ר העמותה בסיום השבעה שלנו ולאור קריסת המערכות הערכיות לכל אורך שדירת הניהול הפדגוגי במכינה, אנו מבקשים מכם לקחת אחריות על האסון הנורא ולסגור את המדרשה למנהיגות".

"אנו מכירים בעובדה שהעמותה מפעילה פרויקטים נוספים חשובים ואותם ניתן להמשיך ולהפעיל במתכונות אופרטיביות אחרות. אולם, המדרשה למנהיגות שמטה את מה שנותר מהבסיס המוסרי והערכי לפעילותה ברגע שראשיה, מנהל המדרשה בתל אביב וראש המכינה, החליטו להסתתר מאחורי עו"ד מהשורה הראשונה ולהסתפק בהתפטרותו של ראש המכינה ללא לקיחת אחריות מפורשת. אני מאחל לכם שתצליחו לאזור אומץ, לקבל את ההחלטות הראויות, לצאת למדבר הפרטי שלכם ולחזור ממנו מחוזקים".

"מועצת המכינות הקדם צבאיות, צר לי על האידאליזציה שאתם מנסים לייצר סביב האסון בנרטיב הציבורי של המכינות הקדם צבאיות. נחשפתי להרבה רומנטיות, טפיחות עצמיות על שכם, אליטיסטיות ערכית בלתי מוצדקת ועצב. אולם לצערי, מעט מאד צניעות וחשבון נפש אמיתי היו שם". בני הזוג האבלים סיימו את פוסט וכתבו: "מכיניסטים יקרים, לפעמים עדיפה קצת צניעות ומוסר יהודי פשוט ולא דתי, על ערכים גבוהים כמגדל בבל, שהיסודות המוסריים שלו נשכחו זה מכבר".

ממועצת המכינות הקדם צבאיות נמסר כי "מועצת המכינות הקדם צבאיות מבכה על מותם הנורא של עשרה מבנותיה ובנה המבטיחים של הארץ הזו, מרכינה את ראשה ומשתתפת באבלה של משפחת בר שלום ובאבלם הכבד של שאר תשעת משפחות הנספים באסון השיטפון בערבה. לצערינו אנו יודעים כי אין מילים שיכולות לנחם אתכם הורי ומשפחת בר שלום  על מותה המיותר של אילן ז"ל.

"כל שנוכל הוא לעשות כל שניתן כדי למנוע טרגדיות כאלו בעתיד. האסון המטלטל הזה במכינת בני ציון חייב את המועצה לקיים במכינות, בכל רבדיהן, בדיקה וחשבון נפש עמוק שלא נוותר עליו ושאנו בתחילתו במטרה ליצור מציאות חדשה שתביא לתיקון ומניעה של אסונות. כצעד ראשון ומיידי, מונה בכנס חירום המפכ״ל לשעבר שלמה אהרונישקי כיועץ בטיחות לטיולי המכינות, והוחלט על נקיטת צעדים נוספים בטווח המיידי במטרה להבטיח שלעולם לא נעמוד בפני אובדן מיותר.

"מועצת המכינות תמשיך ללוות את המשפחות ולפעול ככל שיידרש, ועל פי הנחיות משרד החינוך, על מנת להבטיח את ביטחון ובטיחות חניכי המכינות ואנשי הצוותים, ולהמשיך את פעילותו של מפעל המכינות הקדם צבאיות".