סקר חדש שערכה לאחרונה עמותת "חסדי נעמי" בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה ואותו אנחנו מפרסמים לראשונה היום (שני), מעלה תמונה מצערת באשר ל'מדד האושר' האמיתי בישראל. מתחת לפני השטח של הכלכלה היציבה, אחוז האבטלה הנמוך ושביעות הרצון הכללית מהחיים, שהתורמים המרכזיים לה מלבד רמת החיים המשתפרת באופן יחסי של מעמד הביניים הם בעיקר המשפחתיות והחום הישראלים, נמצאת חברה מעמדית מאד, שהולכת ונעשית יותר ויותר כזאת. שבה העניים וקשי היום מתקשים לצאת לחיים טובים ויציבים יותר, ורק כורעים יותר תחת נטל חיי היום יום בעוד העשירים מתעשרים והעושר החברתי-לאומי אינו מחלחל מטה.

תעיד על כך יותר מכל מדיניותן של הממשלות האחרונות והעומד בראשן המקדשים אך ורק את כלכלת השוק החופשי, מה שמביא להיעדרה של המדינה כגורם דומיננטי ועיקרי המווסת ותורם לניידות החברתית בכל תחומי החיים. מהסקר של "חסדי נעמי", העוסקת בסיוע לנזקקים, עולה כי כמעט רבע מכלל הציבור הישראלי, 22%, אינם מאמינים כי יוכלו במהלך חייהם להתקדם למצב סוציו-אקונומי טוב יותר, בהם 20% מההורים לילדים.

יותר נשים מגברים מרגישות שלא תתקדמנה בסולם הכלכלי-חברתי  - 24% לעומת 20% מהגברים. הפסימיות מטבע הדברים מאפיינת יותר מבוגרים מאשר צעירים: 48% מבני ה-50 ומעלה לעומת 3% מגילאי ה-30 ומטה. 22% מהחילונים לא מאמינים שיתקדמו לחיים של יותר רווחה כלכלית, לעומת 20% מהדתיים, ו-16% מהחרדים. דווקא חסרי השכלה אקדמית מאמינים יותר ביכולותיהם לשפר את חייהם מאשר אקדמאים (20% לעומת 25%).  

עוני בישראל. צילום: מרק ישראל סלם
עוני בישראל. צילום: מרק ישראל סלם

 
70% מהציבור אינם רואים את עצמם כמעמד סוציו-אקונומי גבוה, ו-37% מכלל המדגם אינם מרוצים מהמעמד החברתי שלהם. מי שכן מגדירים עצמם כמעמד חברתי-כלכלי גבוה הם 34% מהגברים ו-25% מהנשים. מדובר ב-34% מהחילונים, 30% מהדתיים ו-24% מהחרדים.

ב"חסדי נעמי" אומרים למעריב על תוצאות הסקר: "מצער  שבקרב 22% מהציבור אבדה כל תקווה לשינוי כלכלי-חברתי בחייהם, מצער לא פחות שילד מוכשר מעיירת פיתוח אינו בר סיכוי לשגשג ולהצליח לעומת ילד מיישוב מבוסס במרכז הארץ, שכן בעוד האחד יכול להתרכז במימוש הפוטנציאל, השני צריך להתרכז לא פעם בלשרוד, ואף לסייע למשפחה. היכולת לממש את הפוטנציאל ובכך להתנייד כלכלית וחברתית חייבת להינתן לכל אדם בישראל ובעיקר לבני נוער".