יום ירושלים החל הבוקר (ראשון) עם עימותים בהר הבית, זאת לאחר שקבוצה של מאות יהודים עלתה לאתר הקדוש מטעם "תנועת המקדש", כשהיא מאובטחת על ידי שוטרים. בהמשך, החלה לשיר הקבוצה, לעיני התושבים הפלסטיניים שעמדו בצד, "והעיקר לא לפחד כלל". בעת אחד התושבים הפלסטינים ביקש למחות על התנהלות המבקרים היהודים, כשהוא מנסה להתקרב ולקרוא לעברם, שוטר במקום החל לחבוט בו. בעקבות האירוע החלה קטטה בין המשטרה לקבוצת פלסטינים במקום. לא ידוע על נפגעים. כמו כן, יש לציין שעוד קודם גם אחד הצועדים היהודים הורחק על ידי שוטר.



"המשטרה טועה שוב ושוב בשיתוף הפעולה שלה עם תנועות המקדש", אמר הבוקר אביב טטרסקי, חוקר בעמותת "עיר עמים". "המשטרה התירה כניסה של יהודים במספרים גדולים ופעילי המקדש ניצלו את זה כדי להפר את הסטטוס קוו: הנפת דגלים ושירה המונית של שירים דתיים. השוטרים נמנעו מלפעול נוכח ההפרה הבוטה הזו של הסטטוס קוו ובמקום זאת פעלו באלימות נגד המוחים הפלסטינים. המשטרה צריכה להפסיק להיכנע לתנועות המקדש ולהתמקד במשימה של שמירה על הסטטוס קוו".



יוזכר כי בהמשך היום צפויים אלפי יהודים לצעדו ברובע המוסלמי, במסגרת צעדת "ריקוד דגלים" השנויה במחלוקת, אותה מארגנת עמותת "עם כלביא". כפי שפורסם הבוקר ב"מעריב השבוע", סוחרי העיר העתיקה המוסלמים מתכוונים לראשונה להשאיר את חנויותיהם בעיר העתיקה פתוחות במהלך הצעדה. בשנים האחרונות התעוררה התנגדות למעבר המצעד ברובע המוסלמי בשל נופך מתגרה שעולה באפן מתבקש מעצם הצעדה במום; בשנים האחרונות הגיע המצעד אף לידי חיכוכים אלימים בין משתתפיו לבין תושבי הרובע.



החלטת הסוחרים התקבלה בעקבות התחייבות שקיבלו ממשטרת מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, שלא תיכפה סגירת החנויות. ההתחייבות הגיעה בתשובה לפניית עמותת "עיר עמים" בנושא, שהוגשה על-ידי עו"ד איתי מק, ולאחר שנציגי משטרת המחוז והשיטור הקהילתי ערכו סיור ברובע ושמעו את תלונות הסוחרים. בפנייה, דרשה עיר עמים מהמשטרה לאפשר לחנויות להישאר פתוחות ולהבטיח שהן לא ייפגעו במהלך הצעדה, כפי שהתרחש בשנים עברו.



מהמשטרה נמסר בתגובה לאירועים כי "לפני זמן קצר עת סיור מבקרים יהודים בשטח הר הבית, כמה מהם הפרו את כללי הביקור ועוררו פרובוקציה, בעקבותה הוצאו משטח ההר לצורך זיהויים ובירור הנסיבות. הביקורים בהר הבית נמשכים כסדרם. נדגיש כי משטרת ישראל פועלת במכלול של איזונים תוך שמירה על החוק וכללי המקום ולא תאפשר לאף גורם להפר את החוק בכל דרך".