האם מדידת לחץ דם במרפאה היא אפקטיבית או שמא מדובר בתנאים שבהם הנבדק חש רגוע יותר מכפי שהוא מרגיש בדרך כלל? לרגל יום המודעות הבינלאומי ליתר לחץ דם שמצוין היום, מתפרסם מחקר פורץ דרך שבו נטען על ידי קבוצת חוקרים מספרד כי מרבית המקרים של לחץ דם גבוה אינם מתגלים במהלך בדיקה במרפאה, אלא דווקא תוך התנהלותם היומיומית.
 
במחקר, בהשתתפות כ־63 אלף מטופלים, נוטרה רמת לחץ הדם שלהם בשני מישורים: במרפאה ובהתנהלותם היומיומית – כשהם מחוברים ל"הולטר" (מכשיר המוצמד לגופו של הנבדק) במשך 24 שעות ברציפות. הממצאים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת המוביל NEJM, מגלים כי נמצא הבדל חד בין התוצאות, כאשר דווקא מחוץ למרפאה המדדים של לחץ הדם היו גבוהים יותר. ההסבר לכך, בין השאר, הוא שההתנהלות היומיומית נקשרת למרבית הלחצים, ולאו דווקא הישיבה במרפאה. יודגש כי לחץ דם גבוה יתר על המידה (140/90 ומעלה, בהגדרות המקובלות) נמצא בתור הסיבה השכיחה ביותר למוות מוקדם בכל העולם.
 
"צריך לחשוב על דרכי אבחון אקטיבי של יתר לחץ דם, דווקא במקומות שבהם אנשים לחוצים במיוחד, כמו בעבודה, בכלל זה לרופאים, שוטרים וכבאים ויכול להית שגם ללוחמים", טוען פרופ' עדי לייבה, יו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם ומנהל המכון למחלות כליה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד. לדבריו, "יתר לחץ דם גם קשור למרבית האירועים המוחיים. 75% מהאנשים שחוו אירוע מוחי, בדיעבד מסתבר שחוו יתר לחץ דם. אני קורא למשרד הבריאות ובכלל למדינה להתעורר בנושא לחץ דם, משום שההתעסקות בנושא אינה מספיקה". 

פרופ' עדי לייבה. צילום: עודד קרני
פרופ' עדי לייבה. צילום: עודד קרני