הפגנה נוספת נערכה הערב (ראשון) בחיפה בעקבות הטענות לאלימות משטרתית במהלך הפגנת הזדהות עם תושבי עזה בעיר ביום שישי. מאות מפגינים תומכי הרשימה המשותפת התאספו ליד גן הבהאים בעיר. בין השלטים שהונפו: "בעזה רצחתם מפגינים, בחיפה שוברים עצמות". מול המחאה נערכה הפגנה נגדית שבה הונפו דגלי ישראל. 
הפגנה נגדית להפגנה של ערביי ישראל בחיפה

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש - הרשימה המשותפת) אמרה בהפגנה הערב בחיפה: "התכנסנו הערב, ערבים ויהודים, כדי להגיד בקול רם וברור שכל ניסיונות ההפחדה וההשתקה לא ימנעו מאיתנו להמשיך במאבק הצודק נגד הכיבוש ולמען הסרת המצור מעל עזה. אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, נמשיך להיאבק למען הקמת המדינה הפלסטינית ובירתה ירושלים המזרחית".
ח"כ עודה מקלל שוטרים

"הפגנה זו היא תשובה נחרצת בפרצופם של כל אלה שחשבו כי בדיכוי הפגנות ומעצרים יבודדו אותנו מכאבם של בני עמנו. עוד מעט ידון בית המשפט במעצרם של הצעירים מהפגנת שלשום. מעצר בלתי חוקי ויש לשחררם לאלתר", הוסיפה. ח״כ ג׳מאל זחאלקה, יו״ר בל"ד המשמש גם כיו"ר סיעת הרשימה המשותפת, השתתף בהפגנה מול בית המשפט בחיפה וקרא לשחרר מיד את עצורי ההפגנה בחיפה מיום שישי. ״המשטרה ממשיכה לנהוג באזרחים הערבים כאויבים ופועלת באלימות נגד מפגינים ערבים. מטרתה של המשטרה ומניעיה הם פוליטיים: למנוע את מחאתנו והזדהותנו עם בני עמנו בעזה, שהצבא יורה וטובח בהם, תוך ביצוע פשעי מלחמה״.
ההפגנה החלה בכיכר אונסק"ו במושבה הגרמנית בחיפה, ואורגנה על ידי מק"י וחד"ש, תנועת עומדים ביחד, פורום המשפחות השכולות, לוחמים לשלום, נשים בשחור, ואשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה, מאבק סוציאליסטי. אופק רביד, חבר הנהגה בתנועת "עומדים ביחד" ותושב חיפה, אמר בהפגנה: "הממשלה לא בוחלת באף אמצעי כדי להמשיך בדרכה, שהיא דרך ללא מוצא: אלימות משטרתית, הפחדה, סתימת פיות, הסתה נגד ערבים-פלסטינים אזרחי ישראל, הסתה נגד כל מי שמעז לומר את האמת: שזו דרך ללא מוצא, שמבטיחה רק עוד הרג ועוד סבל. הדרך שלה חונקת ומרעיבה את האכלוסייה בעזה, שלאחר שנים של מצור חסרה את התנאים המינימליים לחיים בכבוד".

ההפגנה בחיפה. צילום: הרשימה המשותפת
ההפגנה בחיפה. צילום: הרשימה המשותפת


מוקדם יותר, יו"ר הרשימה, ח"כ איימן עודה תקף את שר הביטחון אביגדור ליברמן ואת השר לביטחון פנים גלעד ארדן, והגן על התקרית שבה תועד מקלל שוטרים בכניסה לבית החולים "בני ציון" בחיפה. בראיון לחברת החדשות, חבר הכנסת ביקר את דבריו של השר ליברמן שכינה אותו "מחבל" וקרא למאסרו.  
 
עודה אמר כי דברי השרים מהווים עבירה פלילית. "מה שדיברתם עכשיו על ליברמן וארדן, כל אזרח במדינת ישראל צריך להבין ששר הביטחון מאשים אותי שאני מחבל, שהשר לביטחון פנים מאשים אותי שאני אויב מבית. דרך אגב, כל הדברים האלה הם עבירות פליליות", אמר. "בתנ"ך אמרו 'כשבארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר' אז כשהשר לביטחון פנים מאשים את הנהגת האוכלוסייה הערבית שהיא אויבת מבפנים, מה יעשו השוטרים? זוהי רוחו של המפקד".

יו"ר הרשימה המשותפת הוסיף: "ועדת אור, ועדת חקירה ממלכתית ישראלית, קבעה שהמשטרה מתייחסת לאוכלוסייה הערבית כאויבים ולא כאזרחים. אנחנו ערבים ויהודים ביחד, יש לנו עמדות נגד הטבח בעזה, הכיבוש והמצור. הוא (ליברמן) יכול להתנגד אידאולוגית אבל הוא לא יכול להאשים אותנו כבוגדים וכמחבלים. זה לא יכול להיות שהשר לביטחון פנים מאשים אותי ללא ראיה שאני אויב מבית". 
חבר הכנסת הצדיק את התקרית שבה קילל שוטרים ואמר כי השוטרים עיכבו אותו בניגוד לחוק. "במשך הרבה זמן לא נתנו לי לדבר עם הרופאים. אין להם זכות למנוע ממני, אני חבר כנסת, זו זכותי", אמר עודה. "השוטרים עברו על החוק, החוק לא מאפשר להם לעכב חבר כנסת בעת שהוא ממלא את התפקיד שלו. זו העיר שלי חיפה".

 
השר יואב גלנט צייץ בתגובה: "לא נאפשר לחברי הכנסת הערביים לנצל את הדמוקרטיה הישראלית כדי לפגוע במדינה ובמוסדותיה. המשך תמיכה בטרור הגדרות בעזה והפגנות למען הקוראים להשמדת ישראל תחייב את הוצאת המסיתים מכנסת ישראל". השר איוב קרא כתב בפייסבוק: "התנהגותם של חלקים מערביי ישראל בחיפה, ובייחוד של נציגיהם בכנסת מ'הרשימה המשותפת' - נעה בין הסתה לבגידה. הגיע הזמן שאותו המון מוסת יחליט אם הוא תומך בחמאס ובטרור - או שהוא חלק ממדינת ישראל הדמוקרטית והמערבית. אי-אפשר להנות מהזכויות וההטבות שמדינת ישראל מספקת - ואז להפגין ולתמוך באויב".


 


ח"כ ציפי לבני צייצה: "כן להילחם בנחישות בטרור ובאויבים מבחוץ, לא לקרוא לאזרחי ישראל הערבים אויבים מבית, גם אם ההפגנות היו מרגיזות (כן, גם בעיניי). זה תפקידה של מנהיגות וההבדל בין מנהיגות אחראית לפופוליזם שמלבה שנאה וחוסר יציבות פנימית. נדרש ראש ממשלה אמיץ שיכול להתעלות ציבורית ולא להנות מזה פוליטית".

עודה תועד מקלל את השוטרים. בין היתר נשמע אומר לשוטר: "קיבינימט" ו"אתה אפס". השוטר שספג את הקללות התלונן נגד ח"כ עודה. הדרמה החלה בחמישי במהלך הפגנת הזדהות עם תושבי עזה בחיפה. בהפגנת תמיכה זו התפתחה מהומה והמשטרה עצרה 21 מהמפגינים. בין העצורים היה ג'עפר פראח, תושב חיפה שעומד בראש ארגון זכויות האדם מוסאוא. במהלך המעצר, (יש האומרים התנגדות למעצר) נשברה רגלו והוא אושפז בבית חולים.

פראח חזר היום על טענתו כי "הגעתי לחפש את הבן שלי כדי לקחת אותו הביתה והחליטו לעצור אותי. בתחנה שוטר בעט לי ברגל ושבר לי את הברך". כשהגיעו המבקרים עודה ואדם נוסף הוסבר להם כי לא ניתן לבקר את פראח מאחר והוא מאושפז תחת מעצר ולכן הכניסה לחדרו אסורה. בסרטון המתעד את האירוע קילל ח"כ עודה את אחד השוטרים, שהזדהה בפניו, קרא לו "אפס" והמשיך לקלל אותו. לאחר ויכוח שנמשך כמה דקות עזבו ח"כ עודה וחברו את המקום.
 

אביגדור ליברמן. צילום: אבשלום ששוני
אביגדור ליברמן. צילום: אבשלום ששוני

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בשעה זו מתקיימות 3 מחאות בעיר חיפה,  כהמשך וכתגובה למחאה אלימה שנערכה ביום שישי בעיר. כאמור,  ביום שישי האחרון נערכה ברחוב נתנזון בחיפה בשעות הלילה מחאה אלימה,  במסגרתה יידו המפגינים אבנים לעבר כח משטרתי, הסבו  נזק לרכוש,  ניסו לחסום צירי תנועה והפרו את הסדר הציבורי. באותה הפגנה נעצרו 21 מפגינים ובשעה זו 19 מהם מובאים לבימ"ש השלום חיפה,  בבקשה להאריך את מעצרם בחמישה ימים,  בהתאם לצרכי החקירה ולשם מניעת שיבושה". 
 
"בשעה זו, כוחות משטרה עומדים בין הניצים בכיכר אונסק"ו, לאחר שהמפגינים קוראים קריאות לעבר העוברים ושבים: 'מעזה יצאה ההחלטה אינתיפאדה וניצחון, עזה היי חזקה', 'יא שהיד נוח בשלום אנו נמשיך את המאבק', 'אמריקה ראש הנחש ותבוסתה היא ברורה', 'מחיפה ברכות לעזה', 'כל הבושה למשתפי הפעולה של הכיבוש', 'ישראל מדינת טרור', 'ברוח ובדם נפדה אותך עזה'".
 
"משטרת ישראל מאפשרת לאורך כל ימות השנה קיום הפגנות ומחאות על מנת לממש את הזכות של חופש הביטוי  במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, המשטרה תפעל בנחישות כנגד מפירי סדר ונגד מי שמאיים על שלום הציבור וביטחונו ונגד מי שפועל נגד צביונה של המדינה כמדינה דמוקרטית ונגד שלטון החוק. לאור האמור,  מעל 170 שוטרים פרוסים בחיפה בשלושת המוקדים,  על מנת לשמור על בטחון הציבור ולמנוע הפרת סדר נוספת".