נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, קיבל היום (שני) לידיו את הדוח השנתי של עמותת "עלם" הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומצוקה מידי נשיאת "עלם" נאוה ברק, יו"ר "עלם" שלמה ינאי, מנכ"לית העמותה, ענבל דור קרבל ובני נוער המקבלים סיוע מהעמותה. נתוני הדוח השנתי של עלם מתבססים על מידע שנאסף מיותר מ-21 אלף בני נוער, להם סייעה העמותה במהלך שנת 2017.

עלייה בפניות בני נוער לסיוע בשל פגיעות מיניות
בשנת 2017, 8.5% (1,794) מבני הנוער והצעירים שפנו ל"עלם" או אותרו על ידה, דיווחו כי חוו פגיעה מינית. מדובר בעלייה משנת 2016, אז דווחו על כך 5% מבני הנוער והצעירים. 75% הן בנות, 21.5% הם בנים, ו-3.5% הם טרנסג'נדרים. עוד עולה מהדוח כי 717 בני נוער וצעירים בכלל הפרויקטים של "עלם" דווחו כפוגעים מינית במהלך השנה. מתוכם, 92.5% הם בנים, 6% הן בנות, וקצת יותר מ-1% הם טרנסג'נדרים. נאוה ברק, נשיאת העמותה, מדגישה: "אחת מכל שש נערות חוותה פגיעה מינית ממושכת במשפחה או בסביבה הקרובה אליה.

מדובר בנתון קשה ומזעזע שאינו מדווח בדרך כלל, ולכן התופעה קשה מאוד לאיתור. חובתנו כחברה לטפל לא רק בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אלא גם בפוגעים מינית, ולהעלות על סדר היום את התרחבות התופעה".

 תופעה מתרחבת: בדידות בקרב בני נוער
 
33% מבני הנוער והצעירים שנעזרו במהלך השנה החולפת בשירותיה של "עלם", 6,965 צעירים, מדווחים כי הם חווים קשיים ביצירת קשרים חברתיים וחשים בדידות. "אנו מוצאים הלימה בין השעות הרבות שבני הנוער מבלים מול מסכים, במדיה וברשתות חברתיות לבין הקושי ביצירת קשרים חברתיים בסביבה החברתית שמחוץ לרשת" אומרים ב"עלם" שאנשיה רואים בבדידות קושי מרכזי בחיי בני הנוער ומפתחים כל העת כלים של ליווי אישי הניתן לנוער וצעירים במטרה ליצור שיח אחד-על-אחד או קבוצתי, מבוסס אמון וללא שיפוטיות.

שליש מבני הנוער חשים בדידות. צילום אילוסטרציה: אינגאימג'


אחד הפרויקטים המשמעותיים של "עלם" הוא אתר Yelem המאפשר תמיכה וסיוע לבני נוער ברשת, תוך הנגשה של שירותי טיפול המתאימים לבני נוער הסובלים בין השאר מהתופעה המחמירה של בדידות וקשיים חברתיים. מהדוח עולה כי בשנת 2017 הייתה עליה של 16% במספר בני הנוער והצעירים שפנו ל-Yelem.
 
"חשיבות עליונה לסיוע האנונימי ברשת"
 
בהקשר זה אמר באירוע הנשיא ריבלין לראשי "עלם": "פעם גוּלת הכותרת היתה הניידת של "עלם", הנוכחות ברחוב עד השעות הקטנות של הלילה. בשנים האחרונות מבלים בני הנוער שעות רבות יותר ברשתות החברתיות ואתם נמצאים שם לתת להם תמיכה ואוזן קשבת. השימוש שלכם בפלטפורמה האינטרנטית כדי לאפשר סיוע אנונימי, נגיש, מהיר ונוח, מצליח לסייע לצעירים רבים במציאות של ימינו".
 
"הקושי ביצירת קשרים חברתיים הביא אחוז ניכר מבני הנוער והצעירים לניסיון אובדני או פגיעה. 844 מבני הנוער והצעירים ב"עלם", 31%, ביצעו ניסיון אובדני או פגעו בעצמם בשנת 2017" מספרת מנ"כלית עלם, ענבל דור קרבל, "ככל שמצבי הסיכון בקרב בני נוער וצעירים גבוהים יותר, כגון במצבי פגיעות מיניות, חסרי בית או מעורבות בזנות, כך גם עולה אחוז האובדנות והפגיעה העצמית. בקרב בני הנוער בקצה רצף הסיכון ש"עלם" פוגשת, כ-31% מהמטופלים חוו ניסיונות אובדנות". דור קרבל מדגישה עם זאת כי הבדידות והקשיים החברתיים מאפיינים אוכלוסיה רחבה של בני נוער שרק הקצה שלה מגיע לעלם: "הקשיים הרבים שבני נוער בימינו חווים ביצירת קשרים חברתיים מהווים תופעה חוזרת ועולה ברבים מהפרויקטים שלנו, בכל רחבי הארץ ועל פני טווח רחב של גילאים. אנחנו ב"עלם" עושים ככל שביכולתנו על מנת לסייע להם".
 
תופעה: מסיבות הנוער יוצאות משליטה -  הרעלת אלכוהול, תקיפות מיניות, אלימות ושימוש מוגבר בסמים
 
זאת כבר תופעה חברתית שעולה בצורה מדאיגה מהדוח: בני נוער מתארגנים באופן עצמאי לשכירת מרחבים פרטיים לעריכת מסיבות המתקיימות ללא כל הפרעה או התערבות של גורמים חיצוניים או מבוגרים אחראים. התוצאה של היעדר פיקוח מצד מבוגר אחראי במקום מגביר התנהגויות מסוכנות, החל מצריכת אלכוהול וסמים ועד לאלימות ופגיעות מיניות המתרחשות במהלך מסיבות אלה. רועי חומרי, ראש תחום עבודת רחוב בעמותה, מספר: "התופעה היא גורם המגביר סיכון בקרבם בשנים האחרונות. היעדר הפיקוח וההשגחה מוביל לכך שלצד הפגיעות המוכרות לנו, הנובעות מצריכה מוגברת של אלכוהול וסמים, ישנה גם עלייה בהיקף הפגיעות המיניות ובתחושת התשישות והבדידות"
 
מחר במעריב נביא ראיון בלעדי עם ל', צעירה שהצליחה להשתקם לבדה משתי פגיעות מיניות שעברה כילדה משני קרובי משפחתה. סיפורה הוא גם סיפורה של תכנית הסיוע של "עלם" לנערות שחוו פגיעה מינית אבל יותר מכל סיפורן של המערכות שהיו אמורות להגן עליה כילדה וקרסו בזמן אמת.