מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, התייחס הערב (רביעי) למספר נושאים בוערים במסגרת ראיון במועדון העסקי-אקדמי באגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב. במסגרת זו, אמר אלשיך כי לא יתנגד להארכת כהונתו אם יתבקש לכך, משום "שקדנציה של שלוש שנים קצרה מדי לשינויים". מלבד זאת, טען כי "בכניסתי לתפקיד נפגשתי יותר עם ראש הממשלה מאשר היום. לדיוני קבינט וממשלה אני מוזמן פחות היום וזה פוגע בנושאים הביטחוניים".



"אני לא עוסק בשנה הרביעית מסיבה מאוד פשוטה", הסביר אלשיך: "בסוף צריכים לזכור שלא ביקשתי להיות מפכ"ל משטרה. אני נהנה מכל רגע, אבל לא ביקשתי זאת. אם יציעו לי אני מאמין שאסכים. אני חושב שקדנציה של שלוש שנים קצרה מדי לשינויים משמעותיים".



כשנשאל על סערת יורם הלוי, לגביו טענו גורמים במשטרה כי קיים קשרים עם רה"מ, אמר: "אני לא מופתע מהשאלה. כי התרגלתי שאני פוגש בעיתונות נושאים שלא היה לי מושג על קיומם. אני לא מרכל עם עיתונאים על קצינים בכירים. על חלק מהתהליכים אסור לדבר, ובנוסף, יש בעלי עניין שרוצים לגרור את משטרת ישראל לשיח לא ערכי ולא רלוונטי וסיבותיהם עמם, וזה יותר מגורם אחד". 



"אנחנו מסרבים בתוקף להיכנס לסחרור הזה. אני פוגש ומדבר עם ניצב יורם הלוי, אנחנו יושבים יחד בהערכות המצב ואני לא מרכל עליו, לא עם אחרים ולא עם עיתונאים", הוסיף אלשיך. "אינני יודע במה מדובר. גם אם ידעתי אסור לי לעסוק בדברים האלה". 



מנדלבליט עם נתניהו. "דעת היועמ"ש נדרשת". צילום: פלאש 90
מנדלבליט עם נתניהו. "דעת היועמ"ש נדרשת". צילום: פלאש 90



כשנשאל האם הלוי מתאים למפכ"לות, השיב: "אם ישאלו אותי ואני מניח שישאלו אומר את דעתי לוועדה הרלונטית נדמה לי שלא נכון לעסוק באף קצין ולהשוות או לא להשוות לקצינים אחרים אני מניח שיזמנו אותי וישאלו על המתמודדים, כרגע אף אחד עוד לא הציע את מועמדתו אומר את דעתי. המטרה שלי היא לפתח אנשים מתוך המשטרה. יש קצינים מעולים במשטרת ישראל. אני מאמין בכל האנשים שמונו בתקופתי וגם לא בתקופתי".



בהתייחס לחקירות נתניהו, אמר המפכ"ל כי "בעקבות הפרשיות הנוספות נתבקשו לעשות השלמות בתיקים הקיימים. אנחנו כעת בתהליכי השלמה, ואני מניח שייקח לנו מהר ככל שניתן, אך אני לא מעוניין להתחייב. לא מפני שטעיתי מקצועית, אלא מכיוון שטעיתי ארגונית. מה שהיה בפנינו באותה תקופה היה צריך להיגמר יותר מהר. ברגע שנפתחו דברים חדשים שהייתי צריך לצפות הדברים השתנו וזאת הייתה הטעות שלי. בסוף תפקידנו הוא להביא אל השולחן את העובדות, את חקר האמת".


 


המפכ"ל גם הגיב לשאלה ביחס לטענת נתניהו, לפיה רוב המלצות המשטרה הולכות לפח. "חבל שגוררים את המשטרה לדיון פוליטי. עשינו כל שאל ידינו כדי לא להגיב לטענות נגדנו. אלו טענות לא נכונות, ובכל זאת לא רצינו בעימות עם הדרג הפוליטי. אם יתברר שחקר האמת שלנו הופרך, זה כישלון שלנו. אם הסיבות יהיו משפטיות, אז זה שיקול משפטי. אני מניח שזה לא יכול לקרות, זה מצב קיצוני".



מלבד זאת, טען כי "אין לי חרטה על הכניסה לתפקיד. חפיפה לא קיבלתי, אבל מהיום השני בלמידה התאהבתי בארגון הזה. זה ארגון מדהים ביכולת שלו להשתנות. אבל עיקר החוויה היא המגע עם האזרח, בניגוד לעבודה הקודמת שלי. הנאה צרופה".



על הפגנה ערביי ישראל בחיפה, והטענות על אלימות של שוטרים נגד אחד מהם, אמר: "צריך להבדיל בין מסקנה על אדם לציבור. הקשר שלי עם הציבור המוסלמי הוא מעולה. מכבדים אותנו מאוד במגזר הערבי. גם בחיפה. קיבלתי הרבה פניות מערבים שמתביישים במה שהיה בחיפה ובקבוצה שבאה מחוץ לחיפה. אני לא חושב שחופש הביטוי כולל זריקת שולחנות ואבנים וחסימת חנויות. למרות שזה קשה מאוד להיות שוטר ולייצר שליטה עצמית ועדיין מי שלא עומד בקוד הארגוני נענש ומוצא מהמשטרה".


.


בתוך כך, הוא טען כי עמדתו של היועמ"ש בנושא מינוי המפכ"ל הבא נדרשת, זאת לאחר שמנדלבליט רמז כי קיים ניגוד עניינים במינוי המפכ"ל הבא ע"י נתניהו. "היועמ"ש הוא בעל הסמכות בנושא הזה. היות והוא מכיר את התמונה החקירתית וניגוד העניינים. הוא זה שצריך לקבוע את הכללים. אין ספק שמשפטית עמדתו נדרשת".

 
"מי שלא עומד במבחן השליטה העצמית ימצא את עצמו מחוץ למשטרה"

"רוב האנשים הטובים, במבחן של שליטה עצמית הם לא מצליחים לעמוד", אמר אלשיך בטרם נכנס לכנס בהתייחסו במרומז לסיפור פציעתו של ג'עפר פרח, "לכן צריך להיזהר. שוטר זה אחד מהדברים שצריכים בהם שליטה עצמית. כל מי ששואל את השאלות האלה ישאל את עצמו אם הוא היה עומד במבחן של שליטה עצמית. ומי שלא עומד ימצא את עצמו מחוץ למשטרה". 

ההפגנה בחיפה. "הקשר שלי עם הציבור המוסלמי הוא מעולה". צילום: דוברות הרשימה המשותפת
ההפגנה בחיפה. "הקשר שלי עם הציבור המוסלמי הוא מעולה". צילום: דוברות הרשימה המשותפת