השר לבטחון הפנים וסמפכ״ל המשטרה, הגיעו היום (שישי) לירושלים, בכדי לעמוד מקרוב על היערכות כוחות המשטרה במהלך יום השישי השני של חודש הרמדאן. החל משעות הבוקר המוקדמות נפרסו ברחבי העיר ירושלים כוחות גדולים של שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב וכוחות תגבור רבים, ובפרט באזור מזרח ירושלים ובסמטאות העיר העתיקה. 
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, אמר בסיום הערכת המצב כי ״הרמדאן הוא אחת המצוות הדתיות החשובות באיסלאם ובכל שנה מגיעים להר הבית בתקופה זו מאות אלפי מתפללים מכל רחבי הארץ. היום אנו מזהים עליה משמעותית בכמות המתפללים המגיעים להר, מה שמעיד יותר מכל על רגיעה ויציבות. 

"לצערנו, חודש הרמדאן מגלם בתוכו גם פוטנציאל לעלייה בפיגועים ולכן קיימנו הערכת מצב לפני תחילת התפילות", הוסיף, "אנחנו אמנם אחרי רצף של אירועים שעלולים היו להוות פוטנציאל למתיחות בעיר, אולם נכון לרגע זה אין מודיעין נקודתי המצביע על כוונות כאלו ואף ניכר כי יש ירידה ברף ההסתה ברשתות החברתיות. ועדיין, אנחנו חיים בעידן של טרור יחידים כפי שהיה בפיגוע בשנה שעברה בו נרצחו שני השוטרים, ולכן ירושלים מתוגברת ע״י מאות שוטרים בכדי לסייע לכוחות. לשמחתי, בכל האירועים המשמעותיים האחרונים שהיו בעיר ההיערכות המשטרתית הייתה טובה, מרשימה ומקצועית ונתנה מענה מיטבי וביטחון אישי לכל תושבי העיר והמבקרים בה״.
שריפה באזור כיסופים. צילום: דני בן דני בן דוד, יערן קקל

שוטרים בירושלים. צילום: דוברות המשטרה
סמפכ"ל המשטרה ניצב זוהר דביר, התייחס להיערכות משטרת ישראל בכל רחבי הארץ ובעיר ירושלים בפרט ואמר: ״היה לי חשוב להגיע לכאן, העיר העתיקה בירושלים, בכדי לעמוד מקרוב אחר ההיערכות של מחוז ירושלים. בשבוע שעבר, תפילות יום השישי הראשון עברו באופן בטוח ואני מצפה שכך יקרה גם היום. המשטרה נעה ופועלת כל העת במערכת מורכבת של איזונים ובלמים, והאתגר שלנו לאזן בין חופש הפולחן לבין צורכי הביטחון ושלום הציבור. בשעות האחרונות התרשמתי מקרוב שמחוז ירושלים ערוך היטב לבלימה של ניסיונות חדירה ופח״ע בכל רחבי העיר. לצד זאת ניתן מענה מיטבי גם ברמה הארצית, תוך פריסת כלל הכוחות ומענה מיטבי לצרכים הבטחוניים. כמי שאמון על שלומם וביטחונם של כל האזרחים, אנו ערוכים ומוכנים לכל התפתחות ותרחיש בכל רחבי הארץ ובפרט בתחומי מחוז ירושלים״.

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, אמר כי ״אנחנו פועלים לאפשר ולשמור על השקט, הרוגע והסדר בעיר בכלל ובאזור העיר העתיקה בפרט. המטרה המרכזית שעומדת כל העת לנגד עיננו הינה לשמור על מארג החיים של כלל תושבי העיר, שימור שגרת חיים במזרח העיר ובמערבה, המתפללים, הסוחרים, התיירים ותושבי העיר". 
 
עוד הוסיף ש"כוחות מתוגברים ערוכים ופרוסים במוקדים השונים ברחבי העיר על מנת לתת מענה מיטבי לכל תרחיש ולכל אתגר. תפקידנו ומשימתנו המרכזית היא לאפשר את קיומן התקין של התפילות ולאפשר למתפללים להגיע להר הבית ועדיין לוודא שאף גורם לא ינצל את התפילות לביצוע פעילות טרור או הפרת הסדר הציבורי באזור. מיטב השוטרים והלוחמים של משטרת ישראל פועלים מאז שעות הבוקר ברחבי העיר ובפרט באזור העיר העתיקה, ואני סומך על כל אחד ואחד מהם בביצוע משימה חשובה זו״.

עפיפוני תבערה בעוטף עזה



מוקדם יותר פרצו שריפות בשלושה מוקדים באזור יער כיסופים, כאשר על פי הפלסטינים עפיפוני תבערה נשלחו על ידם הם הגורם לשריפות. צוותי כבאות והצלה פעלו במקום עד אשר הושגה שליטה על השריפה. אתמול הבהירו ברצועת עזה כי ימשיכו בצעדת השיבה, תחת הכינוי "ממשיכים למרות המצור". אחמד אבו רתימה, חבר ועדת ההסברה של צעדות השיבה, אמר כי "הצעדות הכאיבו לישראל הן מדינית והן ביטחונית וצבאית, בשל הפשעים נגד המפגינים".



אבו רתימה הוסיף, כי הוועד העליון של צעדות השיבה ימשיך גם ביום שישי בצעדות "כדי להוכיח לעולם ולכולם שהעם הפלסטיני ממשיך לדבוק בזכות השיבה ושבירת המצור". לדבריו, "כולם חשבו שלאחר מה שהתרחש בצעדת המיליון ב-14 במאי במהלכה נהרגו למעלה מ-60 הרוגים - אז נוותר על זכותנו להמשך המאבק בדרכי שלום. הצעדה באה כדי לסכל את ההימורים של הכיבוש והצדדים העוינים לעם הפלסטיני. המאבק הזה הציב את ישראל בבעיה בזירה הבינלאומית, בעיקר באירופה".



אבו רתימה הדגיש כי צעדות השיבה זוכות לעניין בכלי תקשורת בינלאומיים, והצליחו להשיב את סוגיית הפליטים והמצור על רצועת עזה לחזית הבינלאומית. "הצעדות הביאו לאמפתיה נוספת לסוגיה הפלסטינית, במקביל להתשת ישראל בכל החזיתות", הוסיף. יש לציין, כי מדי יום מגיעים עשרות פלסטינים לחמשת המוקדים העיקריים שעל גדר הגבול, וממשיכים בפעילויות אומנות, תרבות, עממית ודתית בכל המחנות.