שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יואל עדן, דחה היום (ראשון) את ערעורם של החשודים שנעצרו בגין תקיפת שוטרים בסוף השבוע ברהט. השופט ציין כי מדובר בחקירה בשלב הראשוני שלה. "המסוכנות העולה מחומר החקירה הנה מסוכנות של ממש. החשש לשיבוש גם הוא קיים ובשלב ראשוני זה אינני מוצא כי היה מקום לבחון חלופת מעצר. בחינת הסרטונים מעלה כי גם לגבי חלקים מרכזיים וחשובים בחלק הראשון של האירוע, לא קיימים צילומים. לצד הסרטונים קיימים חומרי חקירה נוספים והבחינה שלח כל חומרי החקירה שנאספו עד כה מביאה למסקנה בדבר חשד סביר למיוחס לעוררים בבקשה". 

תקיפת שוטרים ברהט
"מטבע הדברים, בשלב זה לא יפורט במסגרת ההחלטה העילה מחומר החקירה", כתב השופט, "אך חלק מהדברים פורטו ע"י בא כוח המשיבה (המשטרה), וחומר החקירה שהובא בפני מביא כאמור למסקנה בדבר חשד סביר, ויש לומר אף ברף הגבוה, למיוחס לעוררים בבקשה. בהינתן האמור, הרי שקמה עילת מעצר של מסוכנות ובשלב הזה קמה עילת מעצר של חשש משיבוש".

מהעדויות שנגבו על ידי החוקרים, הן משוטרים והן מתושבי המקום, עולה כי אוסמה אבו סיאם, הצעיר שצולם מקבל סטירה משוטר, אחז בידו אבנים גדולות וצעק "איטבח אל יהוד". גורם בכיר במשטרה ציין כי "מדובר באירוע חמור בו נטל חלק אקטיבי גם החשוד שהוצג לכאורה כקדוש מעונה".

הבוקר נחקר השוטר החשוד שסטר לאבו סיאם במחלקה לחקירות שוטרים. עם סיום חקירתו שוחרר השוטר בתנאים מגבילים, לרבות הרחקה של חמישה ימים משירות במשטרה וכן איסור יצירת קשר עם מי מהמעורבים בפרשה.
 
השופט עדן התייחס בדבריו גם לחקירת מח"ש ולטענות לאפליה: "הטענות בדבר חקירה שמבוצעת ע"י מח"ש, ולאפליה, הן טענות אשר אינני סבור שמקומן להליך זה - הארכת מעצר לצורכי חקירה. אין עסקינן באפליה או בשוויון, אלא בשאלה של בחינת קיומן העילות הקבועות בדין, להארכת מעצר או אי קיומן". 

כזכור, ביום שישי הגיעו שני שוטרים בניידת לרהט במטרה לבצע פעילות אכיפה כנגד עברייני תנועה. בשלב מסוים, כשביקשו לבדוק נהג באחד הרכבים, התגלה לשוטרים כי הנהג אינו נושא רישיון נהיגה בתוקף מאז 2017. בעת שרשמו לו דוח, יצאו שלושה חשודים מהרכב הפרטי, כשהם חמושים באבנים ובאלות, כך על פי הנטען, והחלו לתקוף את השוטרים שהזעיקו למקום כוחות משטרה נוספים.



שניים מהשוטרים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ומנגד שניים מהחשודים נעצרו בגין התפרעות ותקיפה אלימה של שוטרים. במהלך ההתפרעות והניסיון לבצע מעצר של הצעיר החשוד ביידוי אבנים לעבר השוטרים, ניסו חלקם להשתלט עליו. במקום נוצרה מהומה גדולה, כשעשרות אזרחים, וביניהם החשוד, החלו לתקוף שוטרים. אחד השוטרים, שהוטח אל הכביש, קם בבהילות והתפרץ לעבר החשוד כשהוא סוטר לו בפניו, כל זאת כשהוא מובל על ידי שוטרים. במשטרה מסבירים את הנסיבות שהובילו לשימוש בכוח מצד השוטרים: "לצערנו, לעתים קרובות מדי אנו נתקלים בפורעי חוק המרימים יד על שוטרים אשר מבצעים פעילות אכיפה כדין. הפעם הייתה זו פעילות אכיפה נגד עברייני תנועה והיו אלו חשודים אשר ניסו להימלט מהשוטרים, וכשנעצרו ירדו לעברם עם אבנים ואלות. החשודים תקפו את השוטרים ונעצרו תוך שימוש בכוח".



עוד אומרים במשטרה, כי "למען הסר ספק, לא נקבל לעולם מצב של תקיפת שוטרים ואנו נפעל בחומרה ובאפס סובלנות נגד כל אדם שירים יד על שוטר, ללא כל קשר למוצאו או דתו של העבריין. בעקבות התקיפה האלימה, שני שוטרים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי, באירוע שבו גם נעצרו שני חשודים שהחקירה בעניינם נמשכת".



במשטרה לא מקלים ראש בהתנהגותו של השוטר והם ממתינים לתוצאות בדיקת המח"ש וגורמים במשטרה אומרים כי יפעלו בהתאם לתוצאות בדיקה זו. "ראוי לגנות ולהוקיע מכל וכל אלימות מכל סוג שהיא, בפרט שהיא מתחילה על רקע פעולת אכיפה שגרתית של המשטרה בישובי המגזר הערבי, שם מלינים לא אחת על היעדר אכיפה משטרתית לכאורה. והנה למרבה הצער, עוד דוגמה מיני רבות לכך כשהמשטרה אוכפת גם עבירות תנועה מסכנות חיים בישוב ערבי - היא נתקלת באלימות קשה ואכזרית מצד אותם האנשים".