היום (חמישי) מציינים ברחבי העולם את “יום ללא עישון”, שמטרתו להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון ואת המדיניות היעילה להפחתת מספר המעשנים. לפי האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתים בישראל כ־8,000 איש מעישון, מהם כ־800 מעישון פסיבי. כמו כן, חלה עלייה במספר בני הנוער המעשנים סיגריות.



במערכת החינוך הפנימייתית החליטו להילחם בתופעה והחלו בהכשרת צוותים במסגרות החינוך כמנחי סדנאות לתלמידים למניעה ולגמילה מעישון. המדובר ביוזמה ובתקצוב של המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך, המתקיימת ב־25 כפרי נוער. במסגרת התוכנית, הצוותים החינוכיים - מנהלים, מדריכים, עובדים סוציאליים ויועצים חינוכיים - עברו סדנה למניעה ולגמילה מעישון בשיטת אתגר 21+ והוכשרו כמנחים בשיטה זו.



התוכנית פותחה ע”י אלירן תורג’מן, לשעבר איש צוות חינוכי בפנימיות ובוגר קורס מנחי קבוצות גמילה מעישון מטעם אוניברסיטת בן גוריון. התוכנית נמשכת כשישה שבועות (הכנה ו־21 יום של האתגר), ובמסגרתה מתקיימים מדי שבוע מפגשים קבוצתיים ואישיים לכל תלמיד. במפגשים מקבלים התלמידים מידע על נושאים כמו ההשפעה הפיזית וההתנהגותית שבהתמכרות לעישון ונזקי העישון.



לדברי רון פרייזלר, מנהל אגף חינוך בפנימיות במשרד החינוך, כשעלתה היוזמה לתוכנית, במשרד הבריאות אמרו לו שלא קיימת תוכנית כזו בעולם, משום שקשה להאמין שאפשר לגמול בני נוער ולכן פונים לבני 18 ומעלה. “מדובר במהלך חדשני, שבו הצוותים החינוכיים שעובדים עם בני הנוער ונמצאים איתם 24/7 יעסקו איתם במניעת עישון”.



לדברי פרייזלר, 60 אנשי צוות העבירו למאות תלמידים את התוכנית ומתוכם רבים נגמלו, וגם מי שלא נגמלו, הפחיתו משמעותית את כמות הסיגריות שהם מעשנים. “התוצאות מעל לציפיות. גם גמילה של תלמיד או שניים זו הצלחה יוצאת דופן”.



לדברי שושן צחור, עו”ס מכפר הנוער הדתי חסידים, שעישנה מגיל 14 והפסיקה לעשן בעקבות התוכנית, “השיטה לא אומרת לתלמיד ‘תפסיק לעשן’, אלא בוא תאתגר את עצמך לתקופה של 21 יום, וזו לדעתי גישה נכונה בעבודה עם בני נוער. המיוחד הוא שכל צוות הכפר יודע על התהליך שעובר התלמיד וכולם נרתמים לעודד, אפילו צוות המטבח שדואג לפינוקים. זה הייחוד של כפר נוער - התלמיד נמצא במרכז בכל ההיבטים וכל צוות הכפר עוטף אותו”.