הירי הספורדי מרצועת עזה לעבר יישובי הגבול הסמוכים שמכתיב שוב בשבוע החולף את סדר יומם של תושבי המועצות האזוריות בגבול הרצועה, נותן את אותותיו בחוסן הקהילתי באזור. בשיחה עם מעריב מספרת ד"ר תמר לביא, מנהלת היחידה הקהילתית של עמותת נט"ל, לסיוע לנפגעי טראומה על רקע לאומי כי "המציאות הביטחונית היא לא פשוטה. יום שלישי בשבוע שעבר הראה עליה חדה של מצוקה בעוצמה גבוהה בקרב תושבים באזור. כלומר מהר מאוד רמת המצוקה של תושבים יכולה לעלות לעוצמות גבוהות".



"כמות הפניות למרכזי החוסן בדרום ולקו הסיוע של נט"ל עלתה באופן חד", הוסיפה, "מן השטח שמענו על תחושות של 'טירוף' ושל 'מלחמה' וניכרה הדריכות הגבוהה. אנשים סיפרו שהם מרגישים את החזרה של החירום גם בתחושות גופניות - כמו עייפות וכבדות. היעדר הפיתרון הביטחוני והמעגליות האינסופית של ההסלמות, המבצעים ומצבי החירום מעמיקה תחושות של תסכול ושל ייאוש".



מצד שני, מציינת ד"ר לביא, כי ניתן לראות בימים האחרונים את הפירות של ההיערכות הקהילתית לאורך השנים האחרונות. "מרכזי החוסן בפיקוח משרד הרווחה שנט"ל מסייעת גם במסגרתם לאוכלוסייה הבוגרת והצעירה ביישובי עוטף עזה, היו ערוכים ומוכנים למתן מענים. הם עשו ועושים זאת בצורה מיטבית ובמקצועיות גבוהה וכמעט שלא הזדקקו לעזרה של כוחות חיצוניים".



כמות הפניות הגבוהה בשבוע החולף למרכזי החוסן ולקו הסיוע של נט"ל מצד תושבים רבים באזור מעידה מחד על המצוקה של התושבים, אולם מן הצד השני מעידה על כך כי התושבים יודעים שיש למי לפנות. "מרכזי החוסן מבוססים בקהילות והתושבים נותנים בהם אמון ופונים אליהם. התקשורת בין מוסדות בריאות הנפש, מרכזי החוסן וגורמי הצבא, תקשורת שעובדים כל הזמן לבסס אותה, היתה טובה. צוותים חינוכיים במוסדות החינוך היו ערוכים עם שיעורים ומידע וכד'", מציינת לביא.



הקהילות ואנשי בריאות הנפש האמונים על החוסן של הקהילות עובדים קשה מאוד בזמן שגרה ונראה שהצליחו להעמיק את המוכנות והחוסן להתמודדות עם מצבי החירום. יחד עם זאת ישנה בקרב התושבים גם מצוקה שבזמן קצר מאוד מתפתחת לעוצמה גבוהה. כל ירי ספורדי מרצועת עזה לקרבת הגבול ולמעגל היישובים הרחוק יותר, בין אם של מקלעים, פצצות מרגמה או רקטות, מטלטל משפחות ויחידים, כשהתחושה היא שארגוני הטרור בעזה, ולא ישראל, מכתיבים לתושבים את המעברים המהירים והמאתגרים בין שגרה לחירום ובחזרה.