התאחדות הסטודנטים הארצית פרסמה הבוקר (שני) את דוח הצעירים, זו השנה השנייה, לקראת יום הסטודנט הלאומי בכנסת שיצוין בחמישה ביוני. מסקר שנערך בקרב מדגם מייצג של סטודנטים וסטודנטיות בישראל על ידי מכון המחקר פאנלס (Panels), עולה תמונת מצב מורכבת בנוגע ליחסם של הסטודנטים לסוגיות פוליטיות וחברתיות בתוך המוסדות האקדמיים ומחוצה להם. 



למעשה, מהסקר עולה כי 30% מהסטודנטים הצביעו על יוקר המחיה כאתגר המרכזי ביותר בחברה הישראלית, בעוד ש-63% מהם העידו כי מוסד הלימודים שלהם לא מעודד כלל, או מעודד במידה מועטה פעילות פוליטית בגבולות המוסד. בתוך כך, מרבית הסטודנטים חשים כי המוסד האקדמי אינו תומך בשיחה ופעילות פוליטית על כל גווניה, וכן שהמרצים אינם יוזמים זאת בעצמם, אך מאפשרים לשיח פוליטי להתקיים.



באשר לשאלה, האם תפקידו של מוסד הלימודים לעסוק בנושאים פוליטיים כחלק מתכנית הלימודים, הדעות חלוקות, כאשר שליש מהסטודנטים (33%) חושבים שאין זה ראוי שמוסד אקדמי יעסוק בנושאים פוליטיים. שליש מהסטודנטים (31%) חושבים שזו חובתו המוסרית של המוסד לעודד שיחה ועשייה פוליטית, ובלבד שנשמר שיח מאוזן ומכבד. כמו כן, שליש מהסטודנטים (28%) גורסים כי תפקיד המוסד אמנם לאפשר עשייה פוליטית, אך לא ליזום אותה.



בנושא המוסדות שמעודדים הכי הרבה חופש פוליטי בקמפוסים, 90% מהסטודנטים בסמינר הקיבוצים טענו כי הם חשים שהמוסד מעודד פעילות ושיח פוליטי, בעוד ש-70% מהסטודנטים טענו כך במכללה האקדמית ספיר, ו-63% מהסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב.



מלבד זאת, 40% מהסטודנטים מצביעים על כך שאורח חייהם לא מותיר להם זמן להשתתפות בפעילות פוליטית. כ-30% לא מספיק מתעניינים בנושא, וכ-18% העידו כי אינם מאמינים שלמעשיהם תהיה השפעה ממשית על המצב.



"הייאוש המשתקף מהסקר - מטריד"



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "מסקנות המחקר צריכות להדליק נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות וראשי המערכת האקדמית. צעירים שעסוקים בהישרדות כלכלית יזניחו את החברה. אם לא תהיה התערבות של ממש בסוגיות האלה, אנחנו נתעורר לחברה מנוכרת. מצד אחד, סטודנטים חוששים למצב הדמוקרטיה במדינה ולא אדישים לניסיונות להגביל את חופש הביטוי במוסדות האקדמיים ומחוצה להם. מצד שני, חיי היום יום מאפילים על היכולת להיות אזרחים פעילים ומעורים. במציאות בה אין מצפן ערכי ללכת לאורו, לא מן הנמנע שהתחושה המרכזית בקרב צעירי ישראל היא של אזלת יד". 



ח"כ בן ארי. צילום: דוברות הכנסת
ח"כ בן ארי. צילום: דוברות הכנסת



חברות הכנסת מירב בן-ארי (כולנו) ועליזה לביא (יש עתיד), יושבות ראש השדולה למען הסטודנטים ולהשכלה גבוהה בכנסת, לקחו חלק בכתיבת דוח הצעירים. ח"כ בן ארי אמרה כי "דוח הצעירים משקף לנו תמונת מצב ברורה ומתאר כיצד הסטודנטים מרגישים באקדמיה. זהו דוח חשוב שמאפשר לנו להבין מה עלינו לשפר וכיצד ניתן לחזק את מערכת החינוך האקדמית מנקודת מבטם של הסטודנטים בישראל. בין נתוני הדוח, שמחתי לראות את החשיבות שהסטודנטים מייחסים להיבטים חברתיים במקום עבודתם, כמו תרומה לקהילה, שוויון מגדרי ויחס למיעוטים. למרות שלעתים מסתכלים בעין עקומה על הדור הזה, דור הסלפי והאינדיבידואליזם, הסטודנטים הם חומר אנושי איכותי ונפלא, צעירים שרוצים לתרום לחברה בישראל ולהביא לשינוי, כל אחד בדרכו שלו. על כן, עלינו להמשיך לטפח אותם ולדאוג לתת להם את הכלים הנכונים לעתיד".



ח"כ לביא הוסיפה: "הייאוש המשתקף מן הסקר מטריד אותי מאוד, ודורש פעולה משותפת – שלנו כנבחרי ציבור ושל ההנהגה הסטודנטיאלית וראשי האקדמיה. הסטודנטים בישראל הם משאב לאומי מהיקרים שיש לנו. עליהם נשען עתיד המשק והתעסוקה, דור ההנהגה הבא ועתידנו כחברה. חובתנו להבטיח שהשכלה גבוהה נגישה לכלל הקבוצות בחברה, ושבידי הצעירים יש את הכלים והתנאים להצליח ולהגשים עצמם. חובתם להיות מעורבים ושותפים לעיצוב גורלם כאן בארץ, ולא בשום מקום אחר. אני מעודדת מכך שסטודנטים רבים ערים לכך שהדרך להשפיע עוברת דרך מעורבות חברתית ופוליטית, ולא נאפשר שום ניסיון למשטר את השיח באקדמיה ובכלל"