טרור העפיפונים מהרצועה לא פוסק: צוותי הכיבוי פעלו היום (שני) בשלוש שריפות התחוללו במקביל בעוטף עזה. השריפות, שעליהן הושגה שליטה מאוחר יותר, התרחשו במקביל באזור יער בארי, מכללת ספיר ובאזור תחנת הרכבת בשדרות. בתוך כך, שר האוצר, משה כחלון, התייחס בפתח ישיבת סיעת "כולנו" למכת הטרור והפשיעה החקלאיים המכה ברחבי הארץ בחודשים האחרונים ואמר כי "הפשיעה והטרור כנגד החקלאות הפכו למכת מדינה. בחודשים האחרונים החקלאות בישראל נמצאת תחת מתקפה. בדרום, יישובי עוטף עזה סובלים ממתקפות בלתי פוסקות של טרור העפיפונים. בצפון ובכל רחבי הארץ מתפשטת תופעה של פשיעה חקלאית וונדליזם".

כחלון הודיע כי התופעה תוכר כטרור. "כבר לפני כחודש, עם תחילת תופעת עפיפוני התבערה הגעתי לעוטף עזה והכרזתי שמדינת ישראל מכירה בתופעה כטרור לכל דבר ועניין והתושבים יפוצו עד השקל האחרון. עד כה נפתחו 25 תביעות אשר כוללות כ-5,000 דונם חיטה, מטעים ומערכות השקיה שנפגעו או נהרסו כתוצאה מטרור העפיפונים. הנזק מוערך בשווי של כחמישה מיליון שקלים והתביעות נמצאות בשלבי טיפול מתקדמים".
שריפה ביער בארי. צילום: דני בן דוד, יערן קק״ל

שריפה ביער בארי. צילום: דני בן דוד, יערן קק״ל
שר האוצר הוסיף ופירט באיזו דרך הוחלט להתמודד עם הנזקים הכבדים, ואמר כי "בכדי להקל על החקלאים ועל מנת שיוכלו לעבור את התקופה הקשה הזאת, החלטנו  על מתן מקדמות של כ- 50% מגובה הנזק המשוער, כאשר היתר יטופל במהירות האפשרית וללא עיכובים. החקלאים שלנו הם אנשים חזקים שעברו תקופות קשות ולא ישברו מטרור העפיפונים, אמר.

"לפני מספר שעות קיימתי דיון עם שר החקלאות בו החלטנו על הקדמת 16 מיליון שקלים לטובת ביטוח מסובסד לחקלאים שיפגעו מפשיעה חקלאית כבר בחודש הקרוב. מדובר בחלק מתכנית כוללת למיגור הפשיעה החקלאית שאנחנו מגבשים עם משרדי החקלאות והבט"פ. כחלק מהתכנית נתגבר את כוחות הביטחון באזורים הרלבנטיים, נחמיר את הענישה ונטיל קנסות מוגדלים על הפושעים".

כוחות הכיבוי פעלו גם אתמול בגזרה במספר שריפות, שלוש מהן סביב הקיבוצים אור הנר, ניר עם ובארי. כתוצאה משריפה נחסם לתנועה כביש 34, המחבר בין העיר נתיבות ליד מרדכי. תנועת הרכבות במקטע אשקלון־נתיבות הופסקה זמנית וחודשה רק לאחר כשעתיים. 

מאמצי כיבוי מהאוויר בגבול עזה. צילום: רשות הטבע והגנים


בנוסף, עפיפון שנשא עליו מטען חבלה קטן נפל אתמול לפנות ערב ליד גבול הרצועה ונוטרל על ידי חבלנים. זהו העפיפון הממולכד השני שנחשף בגזרה בשלושת השבועות האחרונים. מאז תחילת “טרור העפיפונים” מרצועת עזה עלו באש אלפי דונמים של שטחים חקלאיים ויותר מ־2,100 דונם של חורש טבעי, עצים וקוצים, כפי שהעריך אתמול מפקד כוחות הכיבוי בשטח, טפסר יגאל זוהר. אם לא די בכך, גם החקלאים סופגים הפסדים כספיים כבדים בשל ההצתות, ויש חשש מפגיעה ארוכת טווח בחורש הטבעי, באוכלוסיית הצבאים המתרבה באזור ובמגוון הזוחלים וצמחי הבר האופייניים לנגב המערבי.