תלמידים מהמועצה האזורית לב השרון גילו בתחילת השבוע בחפירות ארכיאולוגיות במושב כפר יעבץ, מטבע עתיק בן כ-1,700 שנה ופעמון ברונזה מאותה התקופה. החפירות נעשו באתר 'כילודייא' שנמצא סמוך למושב כפר יעבץ במועצה אזורית לב השרון. משערים שהאתר היה מיושב בתקופה הביזנטית על סמך זה שנמצאה במקום גת לייצור יין מרוצפת בפסיפס האופייני לתקופה הביזנטית.



הממצאים שנמצאו עד כה בחפירה הנוכחית הם כולם מהתקופה המוסלמית הקדומה - שנת 700-1050 לספירה. הממצאים כוללים קערות מזוגגות מצופות זכוכית צבעונית, קנקני יין, משקולת מאזניים מעוטרת עשויה ברונזה, פעמון ברונזה, אבנים חצי יקרות ומטבע בן כ-1700 שנה, מסביבות שנת 330 לספירה, כלומר קדום בהרבה משאר הממצאים שנמצאו בחפירה.



הפעמון שמצאו התלמידים. צילום: אחיה כהן תבור



התלמידים בחפירות ארכיאולוגיות. צילום: אחיה כהן תבור



החפירות הארכיאולוגיות במקום נעשו במסגרת תוכנית "קרב", שעורכת המועצה במטרה לחבר בין תלמידי בתי הספר להיסטוריה. אתר זה נחפר לראשונה במסגרת פרויקט זה והממצאים נתגלו כבר בחפירתם הראשונה. החפירות במקום נעשו בהובלת הארכיאולוג אחיה כהן תבור מאוניברסיטת אריאל ומחבר 'דגש ארכיאולוגיה תיירותית'.



כהן תבור אמר כי "מה שיפה פה זה שילדים בני המקום באים לחקור באתר ממש סמוך לבתים שלהם ובעקבות כך הם מגלים ומכירים את הילדים שגרו באותו מקום לפני 1000 שנים. היופי בפרויקט הזה שחוץ מהפן הארכיאולוגי שבו הוא מיועד בעיקר לחינוך. אחד מהתלמידים אמר כי 'אם היה לו דבר כזה בחצר האחורית הוא לא היה נוגע בטלפון' ומבחינתי זה הדבר הכי חשוב".