הסופר והמחזאי יהושוע סובול, עורר אתמול סערה כשגילה הבנה לטרור העפיפונים מעזה. בשיחה עם ינון מגל וענת דוידוב היום (רביעי) ב-103FM הסביר: "אמרתי את המשפט בניסיון לעורר את המחשבה אצלנו ולגרום לנו להבין את המשמעות של שימוש בכוח. אפשר היה לנהוג אחרת. ירינו באזרחים שבאו להפגין מול הגדר, היינו צריכים להעמיד אזרחים מהצד שלנו בקריאות לפיוס. יכולנו להתחיל לנהל שיח אך במקום זה הרגנו 120 אזרחים. אם אני הייתי ילד ברצועה והיו הורגים את אחיי הייתי רוצה לשרוף את העולם".
עוד הוסיף: "בגל הראשון והשני של המחאות על הגדר המפגינים הגיעו ללא נשק, היינו צריכים לבוא בהמונינו לצד השני של הגדר ולנסות לדבר איתם, יש לנו כל כך הרבה על מה לדבר. הרצונות של שני הצדדים הם חלומות ויש להתייחס למציאות. אני מתעב את חמאס בעזה ויודע שאין מה לדבר איתם על בסיס אידיאולוגי אך ניתן לדבר איתם על התנאים הקיומיים של התושבים".



השיב לו ינון מגל: "על מה נדבר איתם? המשבר ההומניטרי בעזה נוצר כי החמאס משקיע את כל הכספים שברשותו בחפירת מנהרות ויצירת טילים במקום לתת לאזרחים לאכול". דוידוב הוסיפה לדבריו: "מי ששולח את האזרחים לגדר זה הממשל והנייה. המטרות שלהם מוצהרות". סובול השיב להם: "אני מניח שהם גם כן למדו את הלקח. אני לא פוליטיקאי ומנסה להבין כמחזאי את נפשו של האחר. במחאות על הגדר הרגשתי את רצון העם לשנות כיוון".
"כל השנים טענתם שיש כיבוש ומחסומים", טען מגל, "ישראל יצאה מרצועת עזה והם עדיין משקיעים את כל הכסף שלהם כדי להחריב את ישראל למרות שהאנשים שלהם מורעבים. הם טוענים שמדובר בצעדת שיבה, למה אתה לא מאמין לדברים שהם אומרים בעצמם? למה הם לא הקימו בעזה את סינגפור?". 
סובול השיב לו: "אני מאמין שאמירה הזו היא תעמולה כמו שאצלנו עושים תעמולה. יצאנו מהרצועה בצורה שלומיאלית, השאלה היא מה עושים היום. על כל עשרה פצועים והרוגים ברצועה נשלח כיום עפיפון. אני בן של חקלאי ומדבר מתוך כאב ומגנה את כל המעשים שעשו חמאס ברגע שקיבלו לידם את השלטון. מה שמדאיג אותי הוא שהמנהיגות שלנו לא תופסת את הרגע הנכון לשבור את מעגל הדמים. אני לא מדבר כאיש שמאל אלא כמי שכואב לו לראות את הארץ נשרפת. אנחנו מחוללים אצל הצד השני את הצורך להגיב בכוח והם גורמים לנו נזקים באמצעים הפרימיטיביים שלהם".
כשנשאל לסיום מה כל אחד מהצדדים מחמיץ בסכסוך השיב: "שני הצדדים הגיעו למצב של תסכול וייאוש. את מאגרי התסכול צריך להחליף בדיבור עם הצד השני על הפסקת האלימות. ההפגנות על הגדר לא היו איום קיומי על מדינת ישראל, יש לנו מספיק כוח כדי להגן על עצמנו במקרים של איום קיומי".

עריכה: איתמר זיגלמן