סוף הפרשה: בית המשפט המחוזי בחיפה גזר הבוקר (חמישי) עונשי מאסר על שולשה מעובדי בית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, ועבודות שירות על עובדת רביעית. על שניים מהנאשמים נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל, ו-12 על תנאי, על עובד נוסף נגזרו תשעה חודשי מאסר בפועל ועל העובדת הרביעית שישה חודשי עבודות שירות.



כזכור, הפרשה נחשפה לפני קצת יותר משנה, לאחר שבחודש פברואר האחרון חשף אחד המטפלים בבית האבות צילומים של חמשת המטפלים שהורשעו מכים קשישים בבית האבות. הנאשמים, חוסאם אבו אחמד בן 50 מנצרת, אנדריי קייס בן 49 ופיטר גוסקוב בן 26, תושבי חיפה - עבדו במחלקה כמטפלים ואחות אחראית במחלקה הסיעודית - אינסה שניידר בת 59 מחיפה - הואשמו בגין ריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע. כמו כן, שלושת המטפלים הואשמו בעבירות תקיפה שונות, קייס אף הואשם בעבירות איומים והאחות שניידר הואשמה גם בעבירות חובת דיווח.



מכתב האישום כי תחת אחריותה ובידיעתה של האחות שניידר, הוגבלה תנועתם של חלק מהמטופלים על ידי השחלת מקל בשני הגלגלים הקדמיים של כיסאות הגלגלים עליהם ישבו כך שהוגבלה יכולתם להזיז את כיסא הגלגלים ולהתנועע באופן חופשי במקום. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.



דאוד ותד, העובד שסייע לחשיפת הפרשה. צילום מסך
דאוד ותד, העובד שסייע לחשיפת הפרשה. צילום מסך



"לחיות לא עושים דברים כאלה"



פרשת ההתעללות נחשפה באמצע חודש פברואר בערוץ 2. כחלק מהחשיפה תועדי עובדי המקום כשהם מתעללים פיזית ומילולית בחוסים. לאחר הזעזוע מהפרטים שתועדו,המשטרה הגיעה למקום ועצרה את החשודים בתקיפה והאיומים, תושבי חיפה, נצרת וקרית ים. מי שסייע לחשיפה היה דאוד ותד, עובד סיעודי שהועסק בעבר בבית האבות נאות כיפת הזהב והבחין בהתעללות קשה בקשישים הנעשית שם באופן שגרתי. הוא החליט לחשוף את המעשים - פנה למשרד חקירות פרטי, וזה צייד אותו במצלמה נסתרת, שתיעדה התעללות הכוללת אלימות פיזית, השפלות והזנחה של הקשישים.



העובד סיפר כי לא יכול היה לשאת את הדברים שראה, ולכן החליט לשבור את קשר השתיקה. "לחיות לא עושים כאלה דברים", הוא תיאר את המעשים המחרידים. עוד אמר ותד: "אני גאה להיות זה שפתח את העיניים של המשפחות ששמו את היקירים שלהם שם, לפתוח את העיניים של משרד הבריאות, לחשוף מה קורה שם בין הקירות. חשפתי חלק מהתמונה, רק חלק".



בשיחה עם בני המשפחות סיפר להם על ההחלטה לחשוף את המתרחש בין כותלי בית האבות: "רציתי שזה יצא לאור ניסיתי בכל מיני דרכים לפני המסע הזה ואף אחד לא שמע". בעקבות התגובות הקשות בציבור, בבית האבות ניסו למזער נזקים והחליטו לקבל עליהם את המלצת משרד הבריאות ולאתר מנהל חדש. "לאור הנסיבות ועל מנת להחזיר את אמון המשפחות בבית האבות ובצוות הסיעודי המטפל, החלטנו לצאת להליך לאיתור מנהל חדש לבית האבות. נבחר מנהל שימשיך לעבוד בתיאום ושקיפות מלאים עם משרד הבריאות", נמסר אז.



איציק שמולי, מוביל המאבק הסיעודי בכנסת בתגובה לפסק הדין: ״אני מכבד את בית המשפט אבל חייבים לומר כי העונש קל מדי ומעביר מסר של חולשה והכלה כלפי תוקפי חסרי ישע. בגין התעללות סדיסטית ומתמשכת נוראית, כפי שנחשפה, העונש חייב היה להיות חמור בהרבה. גם העובדה שהמנהלים והבעלים, שהכל קרה תחת אחריותם, ויצאו בלא כלום מכל הפרשה היא לא נורמלית. מערכות המשפט והאכיפה צריכות להחליף דיסקט ולהתחיל לנקוט ביד קשה מול התופעה הקשה הזו. גם משרד הבריאות חייב לעשות חשבון נפש נוקב- שום דבר ממה שהבטיח לתקן מאז חשיפת ההתעללות באופן שערורייתי כמעט ולא קרה״.