דורשים פיקוח ומצלמות:  בעקבות מקרה ההתעללות הקשה מצד סייעת בגן בפתח תקווה שהביא למותה של הפעוטה יסמין וינטה, התקיימו היום (ראשון) הפגנה בקריית הממשלה בתל אביב. הורים רבים הגיעו למקום כדי לדרוש שחוק הפיקוח על הגיל הרך וחוק הצבת מצלמות אבטחה במעונות היום יאושרו עוד במושב הכנסת הנוכחי.



במהלך ההפגנה אמר ארז דייגי, שאיבד את בנו דוד במעון יום: "המטרה בחוק המצלמות היא שרק כשקורה משהו יסתכלו. אנשים התעוררו כי אנשים שקרה להם אסון התחילו לצעוק. היום יש סדר גודל של כ-50 תינוקות בשנה שנפטרים לכאורה ממוות בעריסה. זה לא הגיוני, אם חייל היה מת בצבא היו על זה כתבות. המקרה של יסמין העיר את כולם והוכיח שאם היה תיעוד הדברים היו נחשפים. הורים בוחרים לעצום עיניים וחושבים שלהם זה לא יקרה. אין גם חלופות, ביישוב קטן יש רק אחד, בתל אביב יש הרבה גנים אבל כולם באותו המצב. בסוף זה התעצם וההורים רואים מה קורה בשטח".


מחאת התינוקות

אסנת ואתורי, יוזמת המחאה וחברה בוועדת ההיגוי של הקואליציה לחינוך מלידה, אמרה ל"מעריב-אונליין" כי "לא יכול להיות שכל פסיכופת או פדופיל יוכל לעבוד עם הילדים שלנו ולהכניס אותם לסכנת חיים. מדובר על ביטחונם ושלומם של הילדים שלנו. חוק הפיקוח והמצלמות צריכים להיות בראש סדר העדיפויות והמקרה של יסמין הוא ההוכחה לכך שהילדים שלנו נמצאים בשטח הפקר".



ליאת, אם לשניים מהדרום, שהתינוק שלה כמעט ונחנק למוות בעת שהיה במעון מגיל לידה ועד שלוש, מסבירה מדוע הצבת המצלמות חייבת להיעשות בהקדם. "כשהתינוק שלי היה בן שנה, באתי באחד הימים לקחת אותו מהחצר במעון. הוא ישב בפינה ליד הגינה שמסתירה אותו מהמטפלת, בזמן שיתר הילדים שיחקו. מרחוק ראיתי שיש לו בועות בפה, חשבתי שאולי הוא מרייר בגלל השיניים. המטפלת הביאה לי אותו וראיתי ששוב יש לו קצף בפה". ליאת נבהלה וקלטה שבנה נחנק בזמן שהמטפלת לא שמה לב ונכנסה חזרה למעון. למזלה בנה הצליח להקיא את מה שבלע - פרי של אחד העצים.



"כל הדרך הביתה אכלתי את עצמי איזה מזל שבאתי עכשיו וחשבתי מה היה קורה אם הייתי באה כמה דקות מאוחר יותר, היא לא הייתה רואה אותו נחנק". בדיעבד התברר לליאת כי הגננת הראשית איננה גננת מוסמכת והמטפלות הן עובדות זרות המתחלפות בתדירות גבוהה.



ליאת התקשרה למנהלת המקום וזו הכחישה את הדברים וביקשה מליאת לעבור מעון ולשלם את דמי הרישום לשנה הבאה לאחר שכבר נרשמה אליה. בינתיים ליאת גילתה ממטפלת אחרת שהייתה שיטה במקום - המטפלות היו מגיעות לכשלוש שעות מידי יום. הן היו מגיעות בבוקר כשההורים מכניסים את הילדים למעון, כך שלמראית עין ההורים חשבו כי הצוות במקום גדול. "חייב להיות פיקוח", היא אומרת, "שהעירייה והמשרדים השונים בממשלה יהיו מעורבים".



בתוך כך, אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות פנה הבוקר לראש הממשלה בבקשה כי יקדם באופן מידי את החקיקה בנושא: "מזה תקופה ארוכה מועברת פעם אחר פעם אחריות המדינה לגופים פרטיים, כחלק ממדיניות רבת שנים לכלכלה חופשית. האחריות שלנו כחברה היא למנוע מקרים מסוג זה. האחריות המקצועית שלנו כמנהלי אגפי חינוך היא לדאוג כי כלל ילדי מדינת ישראל ישהו במסגרות המפוקחות על ידי משרד החינוך בלבד".