לפני כשבוע וחצי חתם אחד מבכירי העבריינים בישראל, יצחק אברג'יל, על עסקת טיעון שתשלח אותו לעשרות שנים לבית הסוהר, ממנו ישוחרר כנראה רק בגיל מבוגר מאד. מה חושב אדם שעומד לרצות מאסר ממושך כל כך? האסיר המשוחרר טוביה אושרי סיפר היום (חמישי) בתכניתם של ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM על החיים שלאחר השחרור מהכלא, ועל היכרותו עם אברג'יל. 


"הייתי עם אברג'יל בכלא, הכרתי אותו כאדם נוח, מערכת היחסים שהייתה בינינו הייתה מערכת יחסים של שלום. לאף אחד לא עושים כבוד בכלא. אתה צריך לעשות כבוד לעצמך ואז אנשים יתייחסו אליך בהתאם", סיפר טוביה. "הפרקליטות לא הייתה עושה עמו הסכם טיעון אם יש ברשותה כלים להכניס אותו לבית הסוהר. אין לה די ראיות כדי להכניס אותו למאסר ולכן הוא עשה טעות לדעתי". 

עוד הוסיף האסיר לשעבר: "אברג'יל נמצא כעת בסערת רוחות ועליו להבין שלפרקליטות אין חומר להרשיע אותו. עדי מדינה הם פושעים שקיבלו סוכרייה מהמשטרה. אני לא יודע כמה הם מפלילים את אברג'יל אך הפרקליטות צריכה לדעת שהעדים שנמצאים ברשותה הם לא טלית שכולה תכלת. בתקופתי כמעט לא היו עדי מדינה, הפשע היה אחרת לגמרי".


על ההתמודדות שלו עם החיים אחרי השחרור מהכלא סיפר טוביה: "היום אני בן 81, ויש לי חנות בכרמל, אך האתמול נגס במחר. אדם ששהה 20 שנים בבית הסוהר ימשיך לחיות בבית הסוהר גם אחרי ששוחרר. לא יעזור לו כלום. אני מחפש בכוח להשתלב בחברה אך לא מצליח. כשאני מדבר עם הלקוחות שלי אני תוהה אם הם מפחדים ממני כי הם יודעים מי אני או שהם באמת רוצים לשוחח איתי".

עוד הוסיף טוביה כי "הדעה הקדומה חזקה מהאמת, אני מרגיש זאת כל יום. אני לא אדם אגרסיבי אלא אוהב חברה, וכשאני מנסה להתאמץ להשתלב העולם הנורמטיבי דוחה אותי. לא סתם מרבית האנשים שיצאו מהכלא שבו אליו לאחר מכן - החברה לא מקבלת אותם. 
הנפש שלי נפגעה, למרות שהבריאות שלי תקינה. כשאני שומע סירנות של משטרה למשל אני מקבל חלחלה".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן