בעקבות כתב האישום נגד השר לשעבר גונן שגב, שחשוד כי ריגל לטובת איראן, התראיין היום (שני) חיים תומר, בכיר לשעבר במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, בתכניתם של בן כספית וניסים משעל ב-103FM, ואמר: "אומנם הוא מנותק, אבל עדיין, שר לשעבר שמתחכך באנשים שבתמימותם, או מסיבות אחרות, יכולים להעביר לו פרטי מידע, אני לא הייתי מזלזל בגיוס כזה". 



"גיוס סוכנים חיים זאת משימה מועדפת לכל ארגון מודיעיני. אם יש לך אחד טוב במקום הנכון, אז יש לך מספיק. יש לך חלון הצצה לאויב שלך, ולא יהיה שום כלי טכנולוגי שעדיף על זה, עם כל הכבוד למודיעין האלקטרוני. בשני העשורים האחרונים המידע החשוב שהגיע הועבר דרך סוכנים חיים. בגלל זה האיראנים מחפשים את הסוכנים האלה", אמר תומר. 



מה הרמה של ארגון הביון האיראני?
"האיראנים הם אנשים מתוחכמים, יש להם שכבה מאוד גדולה של משכילים ובעלי יכולות. יש להם מודיעין שמושג על ידי שיתוף פעולה, כמו בסוריה, תימן וטורקיה, שנחשפו שם פעילויות שלהם. בעבר הרחוק הם היו גם באיראן, ובכל מקום שיש להם אינטרסים. ואנחנו יודעים מלבנון ומסוריה, שמפעילים משם מודיעין מורכב, שמופעל על ידם ועל ידי חיזבאללה, והם עושים את זה גם מולנו".



עד כמה היום, בעידן האלקטרוני, קשה להשיג מודיעין על מדינת אויב?
"קשה מאוד להשיג את מה שהמדינה רוצה להכמין ולהסתיר אותו, ואליו חותרים סוכנויות המודיעין. הסוגיה היא איך אתה מגיע למידע, ואיך אתה מגיע לארכיון למשל, כשאתה מגיע לטהרן. מה שהאיראנים רוצים לדעת זה מה אנחנו מתכננים עבורם". 


יש הנחת עבודה שיש כאן מרגלים איראנים?
"במוסד זה קשה כי עוברים פוליגרפים על ימין ועל שמאל. יש אחוזון קטן שמצליח לעבוד על הפוליגרף, זה אחוזון מאוד קטן, ושרים לא נכללים בתוכו. אם שר עשה עבירה, הוא ייתפס. אבל ישראל היא מדינה נהדרת לגיוס מרגלים, יש פה אוכלוסיות מיעוטים, מדינה מאוד צפופה, כל מי שנוסע על כביש רואה בסיסים. הפעלת מרגלים בישראל יכולה להעניק הרבה דיבידנדים. האם יש כאלה יהודים, בחורים טובים, ששירתו בצה"ל? אם לאויב יש מספיק כישרון, הוא יגייס אותם".