ההורים יוצאים לרחובות: מאות הורים הגיעו היום (חמישי) לקריית הממשלה בתל אביב כדי למחות שוב על היעדר הפיקוח והמצלמות בגיל הרך. ההפגנה התקיימה לאחר שבשבוע שעבר התקיימה ביום ראשון הפגנה זהה בתל אביב ובשלישי נערכו הפגנות ברחבי הארץ. מחאות ההורים הגיעו לאור מקרה ההתעללות הקשה שעברה הפעוטה יסמין וינטה ז"ל בגן בפתח תקווה ע"י הסייעת אינה סקיבנקו שהביא למותה. בעקבות האירוע קמו קבוצות שונות ברשת הקוראות להביא לפיקוח על הגיל הרך ולהצבת מצלמות אבטחה עוד במושב הכנסת הנוכחי. הוריה של הפעוטה וינטה לקחו חלק אף הם במחאה. 



אסנת ואתורי, מיוזמות המחאה, אמרה ל"מעריב-אונליין" כי "בשבוע שעבר הפגנו כי כולנו היינו מזועזעים מהרצח של יסמין, היה צורך לזעוק צעקה. כולנו היינו שרויים בהלם ועצב גדול ואז חשבנו שבוועדת השרים יקרה משהו אבל אז זה נדחה בשלושה שבועות. אם ביבי לא רואה בזה משבר לאומי אז אנחנו לא יכולים לשבת בשקט. ההפגנה הזו קמה להגיד שסדר העדיפויות פה משובש לגמרי. אנחנו פה כדי לשים את הילדים שלנו במקום הראשון, מדברים על הביטחון. לא מדברים על הסוגיה באיזה משרד - חינוך או רווחה זה צריך להיות. דחו את הדיון ובינתיים רואים התגוששויות בין משרד האוצר לרווחה כשביבי לא מתערב ובנט יושב על הגדר. זו התנהלות שלא מקובלת עלינו".


המחאה התקיימה מספר ימים לפני שחוק התקנת המצלמות בגיל הרך יעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה. ח"כ איציק שמולי,מיוזמי החוק, אמר כי "העיכובים ומשחקי האגו בתוך הממשלה שמעכבת את החקיקה הם הימור מסוכן ומיותר על חיי הילדים ולכן ההורים כועסים, ובצדק. כל הסחבת של הממשלה עלולה לגבות טרגדיות נוספות וחייבים לפעול כאן ועכשיו כדי להעביר גם את חוק המצלמות וגם את רפורמת הפיקוח".



מחאת ההורים. צילום: עפר לבנת


"לא מספיק לצאת להפגנות"

לירון אשל, עו"ד ועו"ס במועצה לשלום הילד, התייחסה להיעדר הפיקוח ואמרה כי "כרגע אין שום סטנדרטיזציה של מעונות יום לגילאי לידה עד שלוש, כל אחד יכול לפתוח מעון בכל מקום. תחום פרוץ לחלוטין ולכן אין מנוס מחוק הרמטי שאומר איפה אפשר לפתוח מעון מבחינת תנאים פיזיים, תנאי בטיחות, מיהם האנשים שיכולים לעבוד שם, איזה הכשרות הם צריכים לעבור, גוף סמכות שמפקח".



"ההורים לא יוצאים להפגין על חוק כזה או אחר אלא על זכויות לחיים תקינים ובריאים, זעקה לשלום ילדיהם ולא פחות מזה. עם כל ההתעוררות הגדולה בנושא אנחנו רואים שזה עולה לוועדת השרים וזה נדחה שוב. צריך להפעיל את כל הכוחות, לא מספיק לצאת להפגנות. המשרדים צריכים להבין שיש להם את האחריות על הילדים שלנו אחרי שנים שהם גוררים רגליים. זה אמור להיות בראש סדר העדיפויות, כרגע יש גלגול ממשרד כזה או אחר. כולם מגלגלים את האחריות, צריך לשלב ידיים ולהביא את זה במיידי. כל יום כזה זה שעון חול".



ד"ר תמר ארז, יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך, התייחסה להפגנת ההורים ואמרה כי "מדובר בנסיבות אומללות שההורים התעוררו. להורים קשה מאוד בתנאי המחייה היקרים, קשה היה להם לראות ולהכיר בכך שחלק גדול מהילדים נמצאים במסגרות לא ראויות. הטלטלה שעוברת עליהם היא כואבת מאוד אבל היא שתביא את השינוי, כל עוד ההורים לא יוצאים אל הרחובות אין תועלת בכל הדוחות והמחקרים. המחאה של ההורים אני מקווה שהיא תעשה את השינוי".