הראשון לציון הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, תקף בחריפות את בד"ץ העדה החרדית בעקבות הפרסום אמש ב"כאן" על כך שבעקבות דרישות גוף ההשגחה הועברו עובדים אתיופים ביקב ברקן מתפקידם על מנת למנוע מהם קרבה ליין עקב הספק ביהדותם. "אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין", אמר הרב יוסף, שאביו הרב עובדיה יוסף הוביל את ההכרה ההלכתית ביהדותם של יוצאי העדה האיתיופית.



עוד הוסיף כי "אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה. יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".



"נגעתי ביין והמשגיח רץ לקח את זה ממני וניפץ את זה מול הפנים שלי", סיפר אורי אלמנך, יו"ר העובדים ביקב "ברקן", יוצא העדה האתיופית, למהדורת החדשות של "כאן". בשיחה בין מנכ"ל יקבי ברקן, ז'יל אסולין, לבין אלמנך, נשמע אסולין אומר כי "הסיטואציה היא לא נוחה לי. אני בסיטואציה מאוד בעייתית מול הכשרות. בשביל הכשרות כרגע אני צריך להעביר אותו (יאיר, עובד מהעדה האתיופית) לתפקיד אחר, לייצור, אבל לעמדה אחרת. שלא יהיה ליד הדלתות שנוגעות למילוי (יין). אני צריך בעצם את הבד"ץ כדי למכור, אנחנו לא יכולים להשאיר את השוק הזה למישהו אחר, זה מסכן את החברה".

יקב ברקן. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

 

אסולין המשיך ואמר כי "טפרברג (יקב מתחרה) נכנס מאוד חזק לשוק, אנחנו היום בבעיה. יש ערכים לכל אחד מאיתנו, ואני יש לי ערכים. אתה יהודי, הוא יהודי, הוא יהודי, אני יהודי, אחר כך ביזנס. בואו, ביזנס זה ביזנס". 
הבעיות סביב נוכחות האתיופים, המשתייכים לציבור הדתי, החלה לפני כשנה בעקבות החלטתו של בעל הייקב להוסיף את הכשרות המהודרת יותר של בד"ץ העדה החרדית. לדברי אלמנך, "כל אזרח יהודי שמגיע, למחרת הוא עובד ביין. לנו לא. למה? אני סוג אחר?".
המשגיח הראשי ביקבי ברקן מטעם בד"ץ העדה החרדית, יוסף פרומוביץ, אמר בשיחה עם 'כאן' כי "יש אתיופים שיודעים שהם יהודים שעברו גיור, ויש אתיופים שהם לא. שהם ספק". בשיחה של פרומוביץ עם עובד אתיופי שהעלה את הטענה כי חבריו ממשיכים לעבוד באותו מקום בעוד הוא הוצא משם אמר פרומוביץ "אני אסביר לך, אתה יודע שהבד"ץ לא מוכן לקבל אתיופים? אתה יודע מזה? שמעת מזה?"
מחברת טמפו, בעלי יקב ברקן, נמסר כי "על פי חוקי הבד"ץ רק עובדים דתיים המאושרים מטעם הבד"ץ מוסמכים לטפל בכמה נקודות בתהליך הייצור של היין. כ-10 אחוזים מעובדי קבוצת טמפו בקווים הנוספים הינם ממוצא אתיופי". 
מבד"ץ העדה החרדית נמסר כי "בשל המחויבות לאוהבי היין שומרי הכשרות, נזהר הבד"ץ שבעתיים בתהליך ייצור היין על ידי מי שיש ספק ביהדותו. הבד"ץ העדיף במקרה זה לעשות הכללה, כדי לא לפגוע בעובד זה או אחר, ולכן ביקש להעביר שלושה עובדים למחלקה אחרת במפעל, ובכך מנע פגיעה אישית בעובדים". 

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: "החלטת הבד"ץ להרחיק עובדים אתיופים שלא יבואו במגע עם היין מטעמים הלכתיים הנה החלטה שערורייתית. המשך הטלת הספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה והמשך אפלייתם על הרקע הזה הנה עוד תירוץ להכשרת הגזענות נגדם".