יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שלי יחימוביץ׳ הגיבה היום (שלישי) בפוסט בפייסבוק לסערת יקב ברקן, שמנע מעובדים אתיופים להמשיך בעבודתם בקרבה לתהליך ייצור היין, בגלל הטלת ספק ביהדותם על ידי בד"ץ העדה החרדית. ״אני לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן", כתבה יחימוביץ', "זה לא שאני קוראת לחרם. לא אוהבת חרמות. אני פשוט מכירה את עצמי מספיק לדעת שבקניות לבישולי סוף השבוע, גם אם יין ברקן יהיה במבצע, הלב שלי לא ייתן ליד שלי לקחת את הבקבוק מהמדף. זה אחרי ששלושה ישראלים, יהודים, ממוצא אתיופי - סולקו בידי ההנהלה מכל מגע עם היין או קרבה אליו. משל היו נושאי חיידקים של שחפת, דבר ושחין גם יחד. בכניעה מוחלטת לרצות גחמה אכזרית של בד"ץ העדה החרדית".



עוד כתבה יחימוביץ' כי "אני יודעת שאנחנו חיים בעולם מורכב, שבו המגונה והמרושע עשוי להיראות לפעמים, תחת מיסוך מתאים והתרגלות איטית – טבעי והגיוני. אז בואו נעשה תרגיל קטן. נניח שהיינו רואים את זה בסרט מדע בדיוני: על מי שמוכרזים מסיבה עלומה טמאים, נאסר לבוא במגע עם האוויר שליד מזונם של האדונים. ברור שזה היה נראה כמו תיאור בדיוני, אפוקליפטי, של עולם הזוי ומדורדר. אבל זה לא סרט מד״ב. זו המציאות המעוותת והגזענית שלנו. שלמרבה הצער, יש מי שמגנים עליה בחרוף נפש ובשכנוע פנימי עמוק. זוועה".



ראש האופוזיציה, יו"ר השדולה לשילוב בני העדה האתיופית בישראל ויו"ר הסוכנות היהודית הנכנס, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "הגזענות הבוטה שנחשפה בתחקיר 'כאן' כלפי יהודים - כן יהודים! - בני העדה האתיופית ביקב ברקן היא בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה לכל דבר. כפי שאמרתי לפני מספר ימים: יהודי הוא יהודי הוא יהודי ללא קשר מאיזה זרם הוא או אם יש לו כיפה על הראש או לא,  וכמובן בלי קשר לצבע עורו".



ח"כ עמיר פרץ אמר בתגובה ש“דבר לא מכשיר גזענות, גם לא הסברים הלכתיים. אלו שכשרים מספיק כדי לשרת בצבא ולסכן את חייהם, כשרים דיים גם כדי לעבוד ביקבי ברקן. דבריו של הרב יוסף הבוקר, ששולל כל טיעון הלכתי המצדיק לכאורה את התופעה הפסולה הזאת, הם חשובים, ושומטים את הקרקע לאלו שמשתמשים בתירוצים כדי להצדיק גזענות. מצופה שפוסקי ההלכה ימצאו דרכים לגשר במקום לפלג, ולפגוע בפרנסה של עובדים. אין לעבור לסדר היום על המקרה, ועל הנהלת הייקב לתת את הדין". 



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס אף הוא. ״אני מחזק את ידי הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, על דבריו הנכוחים והנחרצים נגד העוולה הנוראה שנעשתה ביקבי ברקן, ראוי שדבריו יכנסו אל ליבו של כל אדם באשר הוא אדם", אמר, "וכך אמר: ׳אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם׳, כך בדברי הרב. יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות ביסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא ישנו מקרים שכאלה ויתוקנו משגים חמורים כזה אשר התרחש ביקבי ברקן".