הביקורת עזרה? העובדים יוצאי אתיופיה הוחזרו לעבודתם ביקבי ברקן על ידי מנכ"ל קבוצת טמפו, ז'ק בר, כך דווח הערב (שלישי) בכאן 11. כזכור, אמש פורסם תחקיר לפיו עובדים ממוצא אתיופי הועברו מתפקידם בעקבות דרישת בד"ץ העדה החרדית, למנוע מהם קרבה ליין עקב הספק ביהדותם. המהלך גרם לביקורת רבה על החברה, כולל של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, שאביו, הרב עובדיה יוסף, הוביל את ההכרה ביהדותם של יהודי אתיופיה. 



"אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה", אמר הרב יוסף. "יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".



אורי אלמנך, יו"ר העובדים ביקב "ברקן", יוצא העדה האתיופית, סיפר אמש לכאן: "נגעתי ביין והמשגיח רץ לקח את זה ממני וניפץ את זה מול הפנים שלי". בשיחה בין מנכ"ל יקבי ברקן, ז'יל אסולין, לבין אלמנך, נשמע אסולין אומר כי "הסיטואציה היא לא נוחה לי. אני בסיטואציה מאוד בעייתית מול הכשרות. בשביל הכשרות כרגע אני צריך להעביר אותו (יאיר, עובד מהעדה האתיופית) לתפקיד אחר, לייצור, אבל לעמדה אחרת. שלא יהיה ליד הדלתות שנוגעות למילוי (יין). אני צריך בעצם את הבד"ץ כדי למכור, אנחנו לא יכולים להשאיר את השוק הזה למישהו אחר, זה מסכן את החברה".


הפגנה של יוצאי אתיופיה מול ביתו של השר אריה דרעי בירושלים
מוקדם יותר היום הגיב בר במכתב לעובדי הקבוצה, בו טען כי הטענות לגזענות הן "שקריות וחסרות כל אחיזה במציאות". "קבוצת טמפו, ובכלל זה יקב ברקן, מעסיקה אזרחים ישראלים, ללא כל הבחנה בין נתוני גיל, מוצא, דת או מין", הוא ממשיך, "בהתאם לגישה זו מועסקים בטמפו עובדים בני הדת היהודית, המוסלמית והנוצרית, ישראלים ותיקים ועולים חדשים ממדינות חבר העמים. כך גם מועסקים בטמפו וברקן כ-100 מנהלים ועובדים יוצאי העדה האתיופית. אנו מעודדים וגאים על ההזדמנות ועל הזכות לקדם העסקה שוויונית, תוך מתן דגש תמידי על עקרונות הגיוון וההכלה".

בר הסביר כי "על פי הסטנדרטים הנהוגים על ידי גורמי הכשרות השונים פסולים מרבית עובדי הקבוצה, ובכלל זה כל חברי ההנהלה הבכירה של הקבוצה, מנכ"ל ברקן וצוות ההנהלה שלו ועוד רבים וטובים מעובדי החברה ומנהליה, מלעבוד באותן נקודות רגישות בתהליך הייצור של היין. האמור נכון לגבי כל היקבים המייצרים יין כשר במדינת ישראל ואינו ייחודי ליקב ברקן. אין בין היעדר הכשירות הדתית ובין מוצאם של אלו שדינם פסלות כאמור על ידי גורמי הכשרות, דבר וחצי דבר. לא לנו להסביר מדוע כשר או מדוע פסול מאן דהוא על ידי גורמי הכשרות ואת השאלות בעניין זה ראוי היה להפנות לאותם גורמים ולא למנהלי היקב". 
 
"בניגוד למסר שעולה מכותרת הכתבה", כותב בר, "שום עובד לא פוטר או הודח מתפקידו בברקן. שלושה עובדים, אשר נדרשנו להחליפם בעובדים אחרים באותן נקודות ספציפיות על קו הייצור של היין, עדיין מועסקים על ידי היקב, בנקודות אחרות בתהליך הייצור, תנאי העסקתם לא נפגעו ולא נגרם להם כל נזק". 
 
בתוך כך, כ-100 מפגינים יוצאי אתיופיה הגיעו הערב לביתו של שר הפנים אריה דרעי והפגינו בדרישה להעלות את שארית יהודי אתיופיה ארצה. לדברי המפגינים, "יש קו ישיר בין אפליית יהודי אתיופיה בעניין כשרות בד"ץ ובין אפליה בעיכוב העלייה מאתיופיה". תושבי הבניין בו גר דרעי מתעמתים עם המפגינים ומשליכים עליהם ביצים מהחלונות.