ערוץ השיחות החשאיות בין פולין לישראל נחשף: בעקבות הצעת חוק השואה בפולין, שעורר סערה בישראל, מתפרסם הערב (חמישי) כי בכירים בממשלת פולין ובישראל קיימו פגישות ושיחות שעסקו סביב הסכם שיכריע את מהות החוק והנרטיב הכללי על מעורבותה של פולין בשואה ובמלחמת העולם השנייה. כפי שפורסם בערוץ 10, ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו למנות צוות חשאי שיפעל בנושא מתחת לרדאר.



את הפגישות החשאיות ביקשה תחילה פולין לקיים בוורשה, אך ישראל סירבה למיקום זה באופן עקרוני. ואכן השיחות התקיימו לבסוף בווינה, וכן בחילופי אימיילים מאובטחים בין שני הצדדים, כאשר פחות מעשרה אנשים בישראל ידעו על קיומן. לפני כשבועיים הגיעו שני חברי פרלמנט פולנים לישראל, לפגישה הסופית והמכרעת שהתקיימה במטה המוסד. 



הפולנים רצו שישראל תיתן הצהרה שתומכת בנרטיב שלהם לגבי מלחמת העולם השנייה, ישראל הסכימה לדבר אך הבהירה שתיתן הצהרה כזו רק לאחר שהחוק יבוטל. הפולנים מצדם הסכימו, אך באותה פגישה מכרעת במוסד חזרו בהם לפתע, מסיבה לא ידועה. לאחר מכן יושרו ההדורים בין הצוותים וההסכם בין שתי המדינות אושר. 



ואכן אמש פורסם כי פולין התקפלה, והתיקון לחוק השואה אושר. מורבייצקי קרא לשנות את החוק, לדבריו על רקע הרצון לתקן את היחסים עם ארצות הברית. החוק, האוסר על האשמת פולין בפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה אושר כאשר לבסוף, מרכיב הענישה שכלל תחילה מאסר של 3 שנים, הוסר. 



לפי הפרסומים ראש הממשלה נתניהו היה אמור למסור הצהרה על דברים אלו אמש, אך התעכב כיוון שחיכה לקבל אישור סופי כי נשיא פולין אכן חתם על ויתור החוק. מבכיר ישראלי נמסר כי "כל סעיפי ההצהרה אושרו על ידי היסטוריונים ישראלים לא שילמנו ולא ויתרנו".