סביר להניח שנתקלתם בסרטון 'החתונה הישראלית' שהופץ לעולם דרך משרד החוץ. הסרטון, ששותף על גבי הרשת, צבר אלפי תגובות של צופים זועמים בהתייחסות למוסד הנישואין הישראלי, הידוע במגבלותיו החריפות כלפי אלה המעוניינים בחתונה חילונית וחתונה עבור זוגות חד מיניים. העיתונאי גל אוחובסקי התייחס היום (ראשון) לסרטון בתכנית הרדיו של ענת דוידוב וינון מגל ב103FM: "לא ייתכן ששולחים את אנשי משרד החוץ להראות כמה הכל פה נאור בעוד שבכנסת עושים הכל שחור. לממשלה יש מדיניות חדשה שמתחת לשולחן נותנים בעיטות במקומות הכי רגישים ומעל השולחן מציגים שהכל נהדר".



"בשבוע שעבר הכנסת העבירה חוק שמאפשר פונדקאות רק לנשים יחידניות ולא להומואים", המשיך גל. "אם הוא יאושר, הדלת תישאר סגורה לגייז למשך 20 שנה. כל הזמן עושים דברים נגדנו ושום דבר בעדנו ולבסוף רצים לאמריקה להתגאות בנו. אם אתם לא רוצים שנתחתן - לא נתחתן, אם אתם רוצים שנתחתן רק דרך הרבנות זה מה שנעשה - תפסיקו לשקר ולהגיד שכיף כאן".





ינון הסכים עם גל: "אני חושב שאתה צודק. או שאנחנו ליברלים עד הסוף ונותנים לכם זכויות או שאנחנו מדינה יהודית עם השפעות של חרדים ובעיות שלא פתרנו. אל תשוויצו בחוץ אחרת".



דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, הודה כי המשרד שגה בקמפיין: "שגינו בהיבטים מסוימים של הסרט הזה. כל שבוע מופצים בין שניים-שלושה סרטים על היבטים שונים של החברה הישראלית, על המורכבות והפסיפס. אלו סרטים שזוכים להצלחה גדולה בעולם כולו. את הסרט הזה ראינו מנקודת מבט חיובית שמציגה פלורליזם עם דרכים שונות להתחתן בישראל. אני חושב שלא היינו צריכים לכנות את הסרט 'חתונות אלטרנטיביות' מפני שהכותרת מטעה. לא לקחנו בחשבון שהסרטון ייתפס כסוג של אמירה מחייבת פנימית בתוך ישראל על אופן בו ראוי או לא ראוי להתחתן. רצינו בסך הכל להציג את העובדה שבישראל יש דרכים שונות".



יש כאן משטר של הרבנות הראשית. למה כוונתך דרכים שונות? מה לגבי הרפורמיים והקונסרבטיבים? על איזה פלורליזם משרד החוץ מדבר?
"חטפנו את הביקורת גם מהצד הליברלי וגם מהצד החרדי. קיבלתי טלפונים גם על כך שאנחנו פוגעים במוסד הרבנות. זו לא הייתה כוונתנו ואנחנו נפיק לקחים. נמשיך להתמקד בהיבטים שונים בחברה הישראלית כולל היבטים מורכבים. הסרטון לא ירד כי אין שום סיבה שהסרטון יירד".



 


אוחבסקי הדגיש שאמנם הדובר התנצל והודיע שהייתה טעות, אך הסרטון נותר באוויר. "יש כאן בעיה עמוקה. תפקידו של משרד החוץ הוא להראות את צדדיה היפים של ישראל, אבל הם מספרים סיפור מאוד שקרי. אין לי בעיה שיראו את המדינה כפי שהיא, אך לא יכול להיות מצב בו מצד אחד הקואליציה תפעל ככל שביכולתה כדי להצר את צעדנו, ומצד שני יוצג אחרת". בנוסף, תקף: "שרת המשפטים היא האישה הכי להט"בופובית שהייתה במשרד".

כשנשאל לגבי זכויותיהם של זוגות חד מיניים שהתחתנו, הבהיר אוחבסוקי כי "אם אלך עם בן זוגי לבית החולים, לרופאים אין אישור למסור לי עליו אף מידע. מכיוון שאני לא קשור אליו בשום אופן טכני שהמדינה מכירה בו, על פי חוק אסור לרופאים למסור לי מידע. אם זוג הורים גאים ילכו לבית החולים עם בנם ורק אחד מהם יישאר למשמרת על הילד בית החולים לא יוכל למסור לו מידע עליו כי הוא לא מוכר במדינה כאבא וכבן זוג. אין לנו שום זכויות על המשפחה שלנו. גם אני יהודי במדינה יהודית".

עריכה: איתמר זיגלמן