אחרי שנים של מאבק אישרה היום (שלישי) סופית מליאת הכנסת כי ייפתחו תיקי האימוץ של פרשת חטיפת ילדי תימן. החוק יסייע למשפחות הילדים שנעלמו להתחקות אחר גורלם ולברר פרטים אודות הילדים, זאת במידה והם מופיעים בפנקס האימוצים. 



יוזמת החוק, ח"כ נורית קורן אמרה כי "זהו חוק היסטורי ומהפכני שיאפשר לתת תשובות למשפחות בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן. כעת משפחות רבות במדינה, שסובלות שנים רבות מחוסר ודאות על יקיריהם, יקבלו סופסוף תשובות".


החוק מתיר לעיין בתיקי האימוץ אשר נפתחו בין השנים 1935-1965, לעניין ילדיהם של יוצאי ארצות ערב, ובכלל זה תימן, איראן ובלקן. אלו שיוכלו לעיין בתיקי האימוץ הם בני משפחה מדרגה ראשונה של ילד אשר נעלם במסגרת הפרשה. לפי החוק, בני המשפחה יהיו רשאים לפנות לשירות למען הילד בבקשה כי תיערך בדיקה האם קיים רישום על אימוצו. במידה וקיים תיק אימוץ, בני המשפחה יקבלו הודעה על כך בתוך כ-30 ימים.

כיום לכל מאומץ המגיע לגיל 18 קיימת האפשרות לעיין בתיק אימוצו אם הוא רוצה בכך. משפחות רבות במדינת ישראל סובלות מחוסר ודאות באשר לגורל יקיריהם אשר נעלמו, נחטפו או מקום הימצאותם אינו נודע והם אינם יכולים לעיין בתיק האימוץ של יקיריהם. 

ח"כ נורית קורן הוסיפה כי "ההצעה הזו היא צעד נוסף במטרה להגיע לחקר האמת בפרשה, ולהקל ולו במעט על הנטל הבירוקרטי המוטל על המשפחות. פתיחת תיקי האימוץ תעזור לנו להגיע לאמת".

שלומי חתוכה, יו"ר עמותת עמר"ם אמר למעריב אונליין בתגובה: "כל צעד של המדינה שהוא לא הכרה רשמית בחטיפת ילדי תימן הוא מבחינתנו סחבת וטיוח. מהסיבה הפשוטה שכל עוד המדינה לא לוקחת אחריות על הפשע שהיה פה, אז מעבר לעובדה שהיא ממשיכה להיות שותפה לפשע, כי ישנם עדיין קורבנות של הפרשה, היא בעצם לא תחשוף שום דבר שמגלה דברים נוספים, כמו שכל הגילויים בפרשה עד היום לא היו בסיועה של המדינה". 
 
עוד הוסיף חתוכה: "הסיכוי שבני המשפחות יוכלו לאתר קרובים שאומצו, דרך הידיעה אם קיים תיק אימוץ על שם האח או הבן שנחטף הוא מזערי עד אפסי. הרי זויפו תיקי אימוץ ובחסות המדינה נמסרו ילדים לאימוץ שלא תחת שמם המקורי. מעט המקרים שנחשפו היו באמצעות אותה פנייה לשירות למען הילד שעליה מדבר החוק". 

"כך שקודם כל מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות כוללת על השיטתיות של הממשלות הראשונות שלה. זה הדבר היחיד שגם יביא מידה של מזור רגשי לבני המשפחות, גם צדק היסטורי וגם יאפשר משפטית לפתוח באמת את פצעיה של הפרשה. בחוק הזה אין שום דבר מהותי חדש", אמר חתוכה.