אלימות משטרתית חסרת פרופורציה: גבר ואישה יוצאי אתיופיה, שפנו למשטרה לאחר שלטענתם הותקפו על ידי מאבטח במועדון אליו יצאו לבלות, הוכו והושפלו על ידי השוטרים, שאף עיכבו אותם לחקירה במשטרה ופתחו נגדם תיקים פליליים בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו. לאחר שלא התקבלה כל החלטה בעניינים במשך למעלה משנה וחצי, השניים התלוננו לנציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) דוד רוזן.



היום (רביעי) פורסם כי לאחר בדיקה מצא הנציב את קביעתם כמוצדקת, ובהמשך לכך הוחלט במשטרה על סגירת התיק נגד השניים. בנוסף, הועברה הערה פיקודית מצד אגף החקירות והמודיעין של המשטרה לתחנה ששוטריה היו מעורבים בפרשה.



מדובר במקרה שהתרחש לפני למעלה משנתיים. צעיר בוגר מכינה קדם צבאית, וכיום חייל קרבי בצנחנים, וחיילת בשירות סדיר, שניהם יוצאי אתיופיה, בילו במועדון בצפון הארץ, כאשר בשלב מסוים תקף אותו המאבטח שעבד במקום. הצעיר התקשר למשטרה, אולם כשהשוטרים הגיעו למקום והוא ביקש להראות להם מי תקף אותו, השוטרים גיחכו ועזבו את המקום. לאחר מכן, התקשר שוב ושוב למשטרה, ורק בשיחתו הרביעית נשלחה שנית ניידת למקום. כשהבין שאין בכוונת השוטרים לטפל בתלונתו, הוא ביקש לבטל אותה ולעזוב את המקום.



בשלב זה השוטרים דלקו אחריו, הכו אותו, אזקו אותו והובילו אותו לתחנת המשטרה. חברתו, שניסתה לסייע לו, נאזקה אף היא ונעצרה למהלך הלילה. בהמשך, כאמור נפתחו תיקים פליליים בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בתלונה שהוגשה לנציבות טענה עורכת דינם של השניים כי על אף שבתיק החקירה קיימות ראיות המעידות על כך שמרשיה לא ביצעו כל עבירה וכי יש לסגור את התיקים בעניינם, לא נתקבלה כל החלטה בנושא במשך למעלה משנה וחצי.



הנציב רוזן בדק את התלונה ומצא אותה מוצדקת, וציין בהחלטתו בין היתר כי "לא ניתן להסכין עם המתנה ארוכה שכזו. מדובר בשני צעירים נורמטיביים, יוצאי העדה האתיופית, שהושפלו על ידי שוטרים. הבחור אף הוכה על ידי השוטרים, ובסופו של יום גם נאזקו כאחרוני העבריינים, הכל בכל, לאחר שההינו להתלונן נגד 'שומרי הסף' במועדון, שאמור היה להיות פתוח לכלל הציבור".



לאחר פניית הנציב למשטרה ובמהלך בירור התלונה, הוחלט במשטרה על סגירת התיק נגד השניים, ועילת הסגירה שונתה בעניינו של הבחור מ'חוסר עניין לציבור' ל'היעדר אשמה פלילית'. בנוסף, לאחר שהתברר כי השיהוי הממושך בטיפול בתיק היה ללא הצדקה, הועברה בעניין הערה פיקודית מצד אגף החקירות והמודיעין לתחנת המשטרה.



עימותים בין יוצאי אתיופיה למשטרה בכיכר רבין ב-2015. צילום: אבשלום ששוני
עימותים בין יוצאי אתיופיה למשטרה בכיכר רבין ב-2015. צילום: אבשלום ששוני



ממשטרת ישראל נמסר:
"מדובר באירוע חריג שהתרחש לפני כשנתיים, במסגרתו עפ"י החשד אדם אשר היה שרוי בגילופין הותקף בידי מאבטח במועדון ועם הגעת ניידת משטרה, איים וגידף את השוטרים וכן סירב לעיכוב יחד עם חברתו ולפיכך הובא לחקירה בתחנת המשטרה, בסיומה שוחרר. נציין, כי האירוע נחקר ותוצריו נבחנו ע"י מספר גורמים במשטרה ומחוצה לה, ובהתאם הוחלט במשטרה שלא להמשיך בהליך הפלילי נגדו והתיק נסגר.בהמשך בהתאם לבחינה מקצועית מחודשת, הוחלט לשנות את סיווג סגירת התיק ל חוסר אשמה פלילית.
משטרת ישראל מעניקה שרותי משטרה לכל אזרחי המדינה באופן הוגן ושוויוני. בהיותה של המשטרה תמונת ראי של החברה הישראלית, נמנים על שורותיה כ-1000 שוטרים ושוטרות בני העדה האתיופית (אחוז גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסייה), מתוכם עשרות קצינים בתפקדי ליבה וקצינים בכירים.
נזכיר כי במסגרת עבודה  מעמיקה שנעשתה בשנים האחרונות, יזמה המשטרה תכנית פעולה הנותנת מענה נכון לסוגיית שיטור היתר, קידמה מהלכי מניעה והסברה הכל תוך דיאלוג מול מנהיגים ונציגים בקהילה.

לצד אכיפה של החוק וביצוע המשימות הרבות המוטלות על כתפיה של משטרת ישראל, אנו נמשיך לפעול במרץ יחד עם נציגי הקהילה ויתר הגופים הרלוונטיים, ע״מ לתת את השירות המיטבי המותאם לצרכיהם של כלל אזרחי ישראל, בהם גם יוצאי אתיופיה".