האם רעידות האדמה בצפון הארץ בימים האחרונים מנבאות רעידה גדולה שעתידה להגיע בקרוב? ד"ר רון אבני, מרצה לרעידות אדמה באוניברסיטת בן גוריון, שוחח על כך הבוקר (חמישי) עם אלון בן דוד ויואב לימור ב-103fm. הם נותרו רועדים. "זה עלול מאוד לבשר על בואה של רעידה גדולה", הדגיש, "יש מושג שנקרא 'פור שוק', המקביל של 'אפטר שוק' - שמתאר בדיוק את זה. רעידה גדולה יכולה להגיע אחרי רצף של כמה רעידות כאלה, ואני חושש שזו אחת האפשרויות ושפרעון השטרות שלא מכוסים מהממשלה יבוא כעת", אמר.

עם זאת, הדגיש, "אני לא יכול לדבר באחוזים, אבל ההסתברות הגדולה היא שלא יקרה כלום. על פי נתוני העבר, כל 100 שנה מתרחשת רעידה גדולה והרסנית, והאחרונה הייתה בשנת 1927 - אז מתו כ-300 בני אדם".


לדברי אבני, הממשלה החליטה כבר לפני שנים רבות להשקיע 3.5 מיליארד שקל כדי לחזק מבני ציבור, בהם בתי ספר ובתי חולים. "כשלוש שנים אחרי ההחלטה, הופסק התקצוב. אני לא בטוח שזה מבוצע גם כיום", הוסיף, "אני מניח שעכשיו הרשות המוסמכת לטפל בכך, רשות החירום הלאומית, בלחץ גדול לאור הרצף הזה, שמפחיד את אנשי המדע".
אחרי כל אלה, ולאור החשש של המגישים באולפן, סיים הד"ר באיחול לבבי ואקדמי להפליא: "שנהיה חריגים בממוצע הרב-שנתי". ניאלץ להסכים.

עריכה: יניב מורוזובסקי