רעידות האדמה שהורגשו ביומיים האחרונים בישראל, בעיקר בצפון הארץ, החזירו לכותרות את החשש מפני אסון לאומי בו רעידה אחת חזקה תוביל להתמוטטותם של מבנים ישנים, רובם בפריפריה, ותגרום להרג רב. על מנת למנוע כמה שניתן את הנזק מפרסם היום (חמישי) פיקוד העורף הנחיות להתנהגות נכונה בעת רעידת אדמה, ומדגיש: "השניות הראשונות הן קריטיות ובעלות הסיכוי הטוב ביותר להינצל. שמרו על קור רוח והגיבו במהירות". 



ראשית, על מנת שתוכלו לזהות כי מדובר במצב של רעידת אדמה יש לשים לב למספר דברים, שיעזרו לכם לאבחן את המאורע: בעת רעידת אדמה תחושו שהרצפה רועדת מתחת רגליכם, חלונות ישקשקו במסילותיהם, חפצים ורהיטים יתחילו לזוז בצורה משונה, המנורות יתנודדו על התקרה והרעידות יקשו על היציבות והתנועה.
התנהגות נכונה בעת התרחשות רעידת אדמה:

בעת רעידת אדמה יש לזכור כי "שטח פתוח הוא הכי בטוח". במצב של שהייה במבנה, סדר העדיפויות הוא לצאת מהמבנה במהירות אל שטח פתוח, אך במידה ולא ניתן כלל לצאת מהמבנה, יש להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת פתוחה. בבתים בהם אין ממ"ד, יש לצאת לחדר המדרגות ואף להמשיך לרדת אל כיוון היציאה מהבניין. כאשר אף אחת מהאופציות לא עולה בידיכם, יש לתפוס מחסה מתחת לרהיט כבד, או לשבת על הרצפה בצמוד לקיר הפנימי. אם הרעידה מתרחשת כשאתם מחוץ למבנה, הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ממבנים, מגשרים ומעמודי חשמל.
בעת שהייה ברכב:
יש לדומם מנוע ולהישאר ברכב. אין לעצור בקרבת גשרים ומחלפים.
בעת שהייה בחוף הים:
אם אתם בחוף הים בעת רעידת אדמה, עזבו מיד את החוף מחשש שיגיע גל צונאמי עלול להציף אותו. נסיגת ים (שפל) חזקה ופתאומית היא סימן לצונאמי מתקרב. במצב כזה, התרחקו מן החוף בקילומטר אחד לפחות. אם אינכם יכולים לעזוב את אזור החוף לעלות לפחות לקומה 4 של בניין קרוב.
חשוב לזכור: לאחר רעידת האדמה, אין לחזור למבנה שנפגע ואין להתקרב לחוף הים.
הנחיות נוספות:
· בדרככם למקום הבטוח התרחקו מקירות הבית החיצוניים, מחלונות ומדפים.
· אין להשתמש במעלית בזמן הרעידה ולאחריה – אתם עלולים להיתקע בתוכה.
· אין לעמוד מתחת למשקוף.
· אין להיכנס למקלט תת – קרקעי.
· אם אתם יושבים בכיסא גלגלים – נעלו אותו והגנו על ראשכם (לאחר שהגעתם למקום בטוח).
· במידת האפשר, יש לנתק את מפסקי החשמל והגז.