בית ציידה הינו יישוב מתקופת הברונזה הקדומה, המוזכר כמקום בו ישו חי ופעל. בברית החדשה כתוב שנס הלחם והדגים, בו ישו הצליח להאכיל כחמשת אלפים איש בחמש כיכרות לחם ושני דגים, אירע בבית ציידה. לאחר הפסקה של שנה, בשבועיים האחרונים חודשו באזור החפירות הארכיאולוגיות בחסות האוניברסיטה העברית אשר העלו ממצאים חדשים ומסקרנים.  
במועצה אזורית גולן, התגלו עם השנים שרידים רבים מתקופות התיישבות שונות. החפירות לגילוי בית ציידה, מתקיימות באזור פארק הירדן שבגולן. פארק הירדן, הינו פארק קמפינג עשיר בצמחייה החולש על 1,000 דונם והוא חלק מאתר החפירות אשר ממשיך להעלות גילויים חדשים על אותן תקופות קדומות. 

הארכיאולוג, פרופסור רמי ערב, ביצע חפירות בא-תל (בית ציידה), הסמוך לפארק הירדן, מטעם אוניברסיטת נברסקה, לפני כמעט 30 שנה. התל מתנשא מעל מעיין עין משפע וממוקם כ-3 ק"מ מהכנרת. בחפירות הללו, ערב זיהה את בית ציידה הקדומה ובעקבות חפירותיו והגילוי המסעיר, המוני צליינים נוצרים מגיעים אל המקום בגלל חשיבותו הרבה לנצרות. אומנם א-תל איננה סמוכה כל כך לכנרת ויש להניח שאת בית ציידה שהתפרנסה מדיג, היו צריכים לחפש יותר קרוב לקו החוף, אך ערב מסביר שבעבר המצב היה שונה וא-תל ישבה על לגונה טבעית של הכנרת. 

מפתח שנמצא בחפירות. צילום: חנן שפיר
"ירידת המפלס של האגם הלאומי מעציב ומטריד, אך עם זאת הוא טומן בחובו אפשרויות חדשות וגם הפתעות", הסביר ד"ר ערב והוסיף כי "קו המים המתרחק מאפשר לערוך סקרים על שפת הכנרת ולגלות אתרים ארכיאולוגיים שלא ידענו על קיומם". באזור התגלו בתים פרטיים מהתקופה הרומית הקדומה ובהם כלי חרס וחפצי יומיום אופייניים כמו מטבעות, משקולות דיג וקרסים. 

עם השנים הממצאים אשר התגלו באזור, השאירו את עולם הארכיאולוגיה בהלם. לפני כשנתיים התגלה מטבע זהב המתוארך לשנת 38 לפנה"ס, עליו מוטבע הקיסר הרומי אנטוניוס פיוס, בסך הכל עד ימינו התגלו שלושה מטבעות כאלה בכל רחבי האימפריה הרומית, שחלשה על השטח מסקוטלנד ועד לאיראן.
 
בשבועיים האחרונים ולאחר שנה של הפסקה, הגיעו קבוצה של כ-20 ארכיאולוגים וארכיטקטים מכל העולם, יחד עם פרופסור ערב בחסות האוניברסיטה העברית, לחפירות מחודשות בשני אזורים שונים. באזור החפירות הראשון, מתחת למה שהיו, ככל הנראה, רצפותיו של מקדש רומי שבנה פליפוס הבן של הורדוס, אותו הקדיש ליוליה האישה של אוגוסטוס, מצאו הארכיאולוגים מטבעות, חרוזים, כדי כרס גדולים, מפתחות לבתים, מגן לחי של חייל רומי והחשוב ביניהם – מטבע המתוארך לשנת 35 לפנה"ס שהונפק בעכו, לרגל הגעתם של קליאופטרה ומאהבה מרקוס אנטוניוס, אשר מנציח את ביקורם בארץ, ישנם סך הכל 12 מטבעות מאותה ההנפקה.

המטבע שנמצא בחפירות. צילום: חנן שפיר
 
החדשה המרעישה שנמצאה, בחלק השני של חפירות היא שער הכניסה לעיר צר, המופיעה במקרא בתחום נחלת שבט נפתלי. גודלה, עושרה וביצוריה המרשימים מעידים כי הייתה עיר מרכזית ורבים מן החוקרים סבורים שהייתה בירת הממלכה. פרופסור רמי ערב מספר בהתרגשות: "אין הרבה שערים בארץ מהתקופה הזאת, בית ציידה היה שמה של העיר בתקופת בית שני, אבל בתקופת בית ראשון זו הייתה העיר צר המופיעה בספר יהושע", 'וערי מבצר המדים צר וחמת רקת וכנרת'".
אבי ליברמן, מנהל פארק הירדן שבתחומו נמצאת בית ציידה: "הצוות בפארק הירדן ותיירות גולן, שמחים על רבבות המבקרים הפוקדים את הפארק מדיי יום. הפארק הנפלא שלנו הוא גם פינת טבע ירוקה ומקסימה בלב הגולן וגם אתר ארכיאולוגי מרשים. אני נפעם כל פעם מחדש לנוכח הגעתם של אלפי מבקרים אוונגליסטים לבית ציידה. אני סמוך ובטוח כי הגילויים האחרונים יביאו מבקרים נוספים לפארק מרחבי העולם וארץ ישראל. אנו כמובן נשמח לארח את כולם".