קמפיין חדש של יו"ר סיעת הבית היהודי בתל אביב, חיים גורן, קורא לסגור את המסעדות, בתי הקפה ומקומות הבילוי בתשעה באב שעל פי החוק אמורים להיות סגורים. "בשנים האחרונות התרחבה המגמה של פתיחת העסקים גם ב-9 באב", אמר בראיון לתכניות הרדיו של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM. "בתי העסקים מעדיפים לספוג את הקנס של העירייה במקום לכבד את היום החשוב הזה. הם עוברים על החוק. אנשים שקוראים לשמור על החוק לא יכולים להפלות בין חוק לחוק. זה לא ראוי".
 
"אני לא חושב שיש כפייה דתית בנושא", הדגיש, "אני לא מכריח אף אחד להתפלל, ללכת לבית הכנסת ולשמוע מגילת איכה אלא לכבד יום במסורת היהודית. זו ההיסטוריה שלנו. עוד מאה שנה גם השואה תהפוך לזיכרון רחוק ולא הייתי רוצה שביום השואה פותחים פאבים וברים".
 
השף ליאון אלקלעי בתגובה חלק על הצורך לסגור עסקים ב-9 באב: "יש לשנות את החוק ולא לאסור לעסקים להיות פתוחים ב-9 באב. לדעתי, מדינת ישראל צריכה להפריד בין דת למדינה. אנחנו חיים במדינה היחידה בעולם המערבי שאין בה הפרדה בין דת למדינה וזה האישיו פה. זכותו של העם שלי לציין מה שהוא רוצה. כשזה מתחיל בצום אחד זה מתרחב לצומות אחרים, עוד ידרשו מאיתנו לצום את צום גדליה, תענית אסתר ועוד. המסעדה שלי סגורה גם ביום השואה, גם ביום הזיכרון, גם בערב ראש השנה וגם בערב פסח. נמאס לי מהצביעות הזו, נמאס לי מאנשים שנכנסים למסעדה בפסח ושואלים אם הקלמארי עם קמח. איך אתם מסבירים את הדבר המטופש הזה? אתה מדבר איתי על חוקים? בוא נדבר על התיישבות בשטח כבוש, החוק הבינלאומי לא חל עליך?"

 
 

חיים גורן ענה לו: "אני לא רוצה לפגוע בך ולא רוצה להפריע לך. בתל אביב הציבור החילוני לא מרגיש מופלה ולא שום דבר. צום תשעה באב הוא יום בו מציינים אסונות גדולים שהתרחשו בעם שלנו, מציינים את מותם של מיליוני יהודים, עוצרים הכל ומכבדים אותם ליום אחד וזוכרים מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. אנחנו לא נחתנו במדינת ישראל אתמול, יש לנו היסטוריה כאן. המינימום הוא לכבד".
 
השף ליאן אלקלעי זעם: "הציבור בתל אביב לא מרגיש מופלה? מה לגבי התחבורה הציבורית בשבת? יש כאן אפליה ברורה שפונה לכיוון ברור של מדינת הלכה. אני יכול לפרוס בפניך רשימה של הרבה מאוד דברים שצריך לכבד כאן ולא מתרחשים. אין לי בעיה שאתה תכבד את היום הזה מרצונך החופשי, יש לי בעיה עם זה שאתה כופה עליי לכבד אותו בניגוד לרצוני. אני מכבד את הרצון שלך לאכול כשר אבל אתה לא מכבד הרצון שלי לא לאכול כשר. כל המלונות, כל חברות התעופה בישראל כשרות, למה אני צריך לסבול את האוכל הזה?"
עריכה: איתמר זיגלמן