סקר של מכון "גיאוקרטוגרפיה" שנערך עבור ארגון "מתן - משקיעים בקהילה" ופורסם היום (שני) מציג תמונת מצב עדכנית לגבי פעילות ההתנדבות והנתינה של תושבי ישראל. הסקר בדק למי אנחנו בוחרים לתרום ולהתנדב, אם בכלל, ומה אנחנו חושבים בנוגע למידת ההירתמות של הציבור הישראלי להתנדבות ותרומה. מהסקר עולה כי 52% מהישראלים לא תורמים ולא מתנדבים כלל. מקרב אלה מבינינו שכן, דווקא בעלי ההכנסה שמתחת לממוצע תורמים יותר מבעלי הכנסה מעל הממוצע – 32% לעומת 17.6%. במילים אחרות, 56.7% מהמשיבים שהנם בעלי הכנסה מעל הממוצע, הצהירו כי הם כלל לא מתנדבים ולא תורמים. 
הסקר כלל מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל והוא מעלה עוד כי מרבית הישראלים - 35% - שתורמים ומתנדבים, בוחרים לעשות זאת למען חולים במחלות קשות. עוד נתון שעולה מן הסקר הוא כי 13.3% מן הישראלים תורמים מזון למען מעוטי יכולת וכ-13% תורמים למען וילדים ונוער בסיכון. כמו כן, על פי הסקר, 51.4% מהנשים תורמות ומתנדבות לעומת 43.7% מהגברים. חילוניים ודתיים תורמים באותה המידה אבל מתנדבים פחות, לעומת החרדים שתורמים פחות אבל מתנדבים יותר מהמגזרים האחרים. 
התנדבות בישראל. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
התנדבות בישראל. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
ממצא נוסף שחשף הסקר הוא, שתושבי המרכז תורמים ומתנדבים פחות, כאשר 57% מהם ענו כי הם לא תורמים ולא מתנדבים. תושבי הדרום הם אלה שבאופן יחסי מתנדבים ותורמים יותר – 18.3% מהם מתנדבים ו-25.1% מהם גם תורמים, לעומת 16.6% מתושבי הצפון שמתנדבים ו- 16.1% שתורמים. הציבור הישראלי חושב שחברות עסקיות לא תורמות מספיק ולא מספיק מעודדות את עובדיהן להתנדב – 10.2% מהנשאלים חושבים שהן כלל לא מעודדות ולא תורמות, 36% חושבים שהן מעודדות ותורמות במידה מועטה.

"מתן-משקיעים בקהילה" הוא ארגון הפועל להפיכת ההשקעה בקהילה של ארגונים ושל אנשים פרטיים לחלק משגרת החיים בחברה. אהובה ינאי, מנכ"לית הארגון אומרת: "אחת לכמה זמן חשוב לנו לקבל את תמונת המצב הזאת ולכן יזמנו את הסקר. כארגון חברתי אנחנו פוגשים המון רצון טוב ונכונות להשקיע בנושאים חברתיים אך תוצאות הסקר מעידות כי אין די בכך ונכון לומר שהתמונה הכוללת איננה מספקת וכי עבודה רבה עדיין לפנינו". ינאי הוסיפה והדגישה כי: "תרומה והתנדבות הן הביטוי המעשי לערבות הדדית שהיא תנאי לחברה חזקה וזו האחריות של כל חברה עסקית ושל כל אחד מאתנו".