בעקבות כישלונם של 68% מתמחים ברחבי הארץ במבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין, התראיין היום (שלישי) עורך הדין אילן בומבך, המייצג את המתמחים העותרים בנושא, ואת אוהד אברהמי שלא עבר כבר שלוש בחינות, בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM

תוצאות המבחנים מראות כי רק 26% מבוגרי המכללות עברו את הבחינה, זאת לעומת 74% מבוגרי האוניברסיטאות. אוהד אברהמי, מתמחה שלא עבר כבר שלוש בחינות גם במתכונת הישנה וגם במתכונת הנוכחית אמר: "הבחינה הזו קשה מאוד. היא לא תואמת את הזמן שניתן, יש שם שאלות באורך הגלות ורק הזמן לקרוא את כל השאלה עולה על הזמן של השאלה כולה. במבחן הראשון, שהיה במתכונת הישנה, נדרשתי לקרוא שלוש פעמים את החומר, אך הספקתי לקרוא רק 60% מהחומר. הבחינה החדשה מחולקת לשלושה חלקים. חלק ראשון 40 נקודות, חלק שני 45 נקודות וחלק שלישי 15 נקודות. אך גם במבחן זה נכשלתי, ואני לא יכול להיות עורך דין".
עורך הדין אילן בומבך, המייצג את המתמחים העותרים אמר כי "הבעיה היא בבחינה. יש כאן כשל לוגי מתמשך. פעם אחר פעם אנחנו רואים בחינה שהיא בלתי סבירה בעליל. הייתי מעורב בעבר במאבק של רואי החשבון שבו נתנו פקטור מאוד משמעותי אך לשכת עורכי הדין מתעקשת להוציא מתחת ידה בחינה פסולה לחלוטין". 

"הסטודנטים איבדו זמן יקר רק כדי להתמודד עם שאלות פסולות, כפי שאומר בית המשפט העליון.  אני מציע שתהיה שקיפות מלאה ויתנו פירוט איך הגיעו לאופן הניסוח ולחישוב הציון. ראינו גם בבחינה הקודמת שהיו מקרים בהם בוחן נתן ציון אחד והאחר נתן ציון אחר לחלוטין. אלו תוצאות איומות ונוראיות וזה הזוי לחלוטין", אמר בומבך. "אנשים נפרדו מסכומי כסף עצומים כדי להיות עורכי דין וצריך לאפשר אותו בצורה הוגנת לכולם ולא להכשיל בצורה מכוונת ופסולה", הוסיף. 


תגובת הוועדה הבוחנת: "נפעיל ביקורת עצמית"

"הוועדה הבוחנת בראשות כב' השופט שאול שוחט קיבלה לידיה את תוצאות מבחן ההסמכה של מועד קיץ 2018. אחוזי המעבר של הבחינה היו נמוכים במיוחד. התוצאות היו מטרידות נוכח העובדה כי שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות, ואפילו כקלות מאד, לא היה גבוה. 
 
יחד עם זאת, עמדת הוועדה היא שעליה להפעיל גם ביקורת עצמית, ועל רקע זה נערכה בדיקה נוספת של הנתונים תוך מתן תשומת לב לדוח ההתפלגות של שאלות הבחינה, ונתונים שניתן היה ללמוד מהם בדיעבד על בעייתיות כזו או אחרת. באופן יוצא דופן החליטה הוועדה ללכת לקראת הנבחנים עוד טרם שלב ההשגות, ולפסול שאלות אחדות וכן להוסיף מסיח נוסף על התשובה הנכונה לשאלות אחרות. 
 
על הגורמים המוסמכים בלשכה ובמוסדות להשכלה גבוהה להידרש למשמעות נתונים אלה. ואשר לוועדה, בכוונתה לדון במתכונת הבחינה בשים לב לרוח פסיקתו של בית המשפט העליון הנוגעת לבחינה של מועד חורף 2017 ולהערות שהתקבלו, וכמו כן לקיים שימוע ציבורי לגבי מתכונת זו".

תגובת לשכת עורכי הדין: "יש לבחון קביעת תנאי סף רשמיים ללימודי משפטים"

 
"לשכת עורכי הדין מבקשת להפנות בראש ובראשונה לתגובתה הנחרצת של הוועדה הבוחנת בראשות סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב כבוד השופט שאול שוחט. תגובת הוועדה מדברת בעד עצמה. 
 
לצערנו תופעת אי הקפדה על רמה אקדמית נאותה בחלק מהמוסדות האקדמיים אינה פוסקת ותוצאותיה משתקפות בתוצאות הבחינה. בחלק לא מבוטל ממוסדות הלימוד האקדמיים לא נדרשת אף תעודת בגרות על מנת להתקבל ללימודי משפטים. 
 
התפלגות הציונים לפי זהות המוסד האקדמי בו למד הסטודנט מלמדת על פערים בלתי נסבלים בין המוסדות השונים. חלק ממוסדות הלימוד זוכים לנתונים עגומים ומוליכים שולל אלפי סטודנטים תמימים המתפתים לשלם סכומי עתק מתוך הטעיה, לפיה יש בסכומים אלה כדי לקצר תהליכים בדרך לקבלת רישיון עריכת דין. לשכת עורכי קוראת לגורמים הרלוונטיים לבחון קביעת תנאי סף רשמיים ללימודי משפטים ולערוך מבחן ממיין בתום שנת הלימודים הראשונה".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן