האם אנשי כוח המשקיפים הבינלאומי המוצבים בחברון מעורבים בפעולת חבלה מכוונת ברכבם של בני זוג מהיישוב היהודי בחברון? לפי סרט אבטחה שבידי משטרת ישראל, התשובה ככל הנראה חיובית. מדובר באירוע שהתרחש לפני כשנה ושככל הנראה לא מוצה במהירות במישור הפלילי בגלל החסינות שממנה נהנים המשקיפים.



TIPH הוא כוח משקיפים אירופאים המוצב בחברון. אנשיו מגיעים מדנמרק, איטליה, נורווגיה, שוודיה, שוויץ וטורקיה, ותפקידם המוגדר הוא לפקח על יישום הסכם חברון ולדווח על הפרות של ההסכם ושל המשפט הבינלאומי. בעבר נשמעו מצד היישוב היהודי בחברון טענות רבות נגד אנשי הארגון על כך שאינם נייטרלים ושהם בוחרים להציק במתכוון למתיישבים היהודים. הסיפור שנחשף כאן מלמד כי ייתכן שלטענות הללו יש על מה להתבסס.



האירוע המדובר התרחש ביוני 2017, כשנילי דבורה מהיישוב היהודי בחברון הגיעה בבוקר אל רכבה שחנה סמוך לבית הדסה ומצאה את צמיגו האחורי מנוקב. היא טלפנה למשטרה ודווחה כי זו הפעם השלישית בשבוע האחרון שנגרם נזק לגלגלי הרכב. "בהסתכלות על הגלגל המפונצ'ר, הבחנתי בנקר קטן שנראה שנגרם בעזרת דבר כלשהו דק וחד", כתב השוטר שהגיע למקום בדוח הפעולה שמילא. השוטר הזעיק ניידת של המעבדה לזיהוי פלילי, שנטלה טביעות אצבע מהגלגל, ואז הבחין כי בסמוך למקום ממוקמת מצלמת אבטחה של תושב ערבי המתגורר בסמוך. בדיקה של סרטון האבטחה, שתיעד את הנעשה ברחוב, גילה שלא מן הנמנע כי מי שתפקידם לדווח על הפרות החוק, הם הם שמפרים אותו.



צילום ארכיון: Najeh Hashlamoun, פלאש 90


"בווידאו ניתן לראות בבירור רכב של ארגון TIPH אשר הגיע למקום וממנו ירדו שלושה אנשים של הארגון", תיאר השוטר במסמך שנמצא בתיק המשטרה את שראה בסרטון. "אחד מהם, הלבוש בווסט בצבעים אדום־כחול שעליו רשום TIPH, ניגש לרכב תוך כדי שהוא מסתכל לצדדים, ושני האנשים האחרים נראו עומדים ליד הרכב של TIPH ומסתכלים להמשך הרחוב. החשוד נראה בבירור ניגש לרכב הסיטרואין ועומד ליד הגלגל השמאלי אחורי (הגלגל שנוקב – ק.ל), ונראה מתכופף ומתעסק עם הגלגל ולאחר מכן חוזר למרכז הכביש, לאחר שעבר רכב ישראלי במקום. לאחר שהרכב עבר, החשוד נראה בוחן את האזור. אותו חשוד נראה ניגש בשנית לגלגל השמאלי אחורי של רכב הסיטרואן, ולאחר מספר שניות יוצא חזרה למרכז הכביש וממשיך ללכת יחד עם שני החשודים האחרים לכיוון בית הדסה".

מחומר החקירה עולה כי שלושה קציני קישור של TIPH זומנו למשטרה לזהות את המשקיף שנראה בסרט האבטחה. אחד מהם, כך נמסר באותו מסמך, העיד כי הוא מזהה את האיש ואף נקב בשמו. כשבועיים לאחר האירוע העביר הקצין החוקר מכתב אל הממונה עליו. תחת הכותרת "התייעצות למעמד TIPH לצורך ביצוע חקירה", הוא דווח כי פנה אל קצין צה"ל העוסק בנושא ארגונים בינלאומיים כדי להתייעץ עימו מה לעשות בפרשה. "לשאלתי ענה כי לעובדי TIPH יש חסינות דיפלומטית לעבודה באזור חברון".

כזכור, בשבוע שעבר חשף העיתונאי עופר חדד בחברת "החדשות" סרטון המתעד כיצד במהלך סיור של ארגון "שוברים שתיקה" בחברון סוטר אחד המשתתפים, נציג של ארגון TIPH, לילד יהודי בן עשר תושב המקום. התוקף, שנהנה מחסינות דיפלומטית, נעצר בחשד לתקיפת קטין ולאחר החקירה שוחרר בתנאים מגבילים.



בעקבות האירוע ההוא שיגר שגריר שוויץ בישראל מכתב לתושבי חברון היהודים וכתב: "אני מבקש לבטא את התנצלותי על המעשה, וכמו כן מבקש להביא לידיעתכם שאותו פעיל שוויצרי יעזוב את ישראל כבר היום. אני סומך עליכם שתסייעו במניעת הידרדרות המצב. זה חיוני שהאינטראקציות בין אנשי TIPH למתנחלים ייעשו תוך שמירה על כבוד ושהפרובוקציות ייפסקו... אני מקווה שנוכל להמשיך לעבוד יחד במשותף לעבר עתיד של שלום משותף לכולם".
שלשום, בישיבת סיעת הליכוד, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעילות של TIPH בחברון. "אני מסכים שהם לא עוזרים, הם מפריעים", אמר. "מבקשים ממני כל הזמן להגדיל את מספרם ואני לא מאשר. ברור לי שהם לא עוזרים בלשון המעטה... אני אחראי שלא ירימו את הראש".

יש לציין כי המנדט של צוות המשקיפים מחודש אחת לכמה חודשים ובעבר עלתה מצידה של ישראל האפשרות שלא להאריך עוד את המנדט בטענה שהארגון אינו נייטרלי ופועל בעיקר נגד ישראל.

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את בעלת הרכב המתלוננת, מסר אתמול: "משטרת חברון מפקירה את ציבור המתיישבים אל מול המשקיפים האלימים. העובדה שחלפה שנה ואיש מהמשקיפים לא זומן לחקירה ואף לא הורחק מישראל מלמדת על כך שבמשטרה מתייחסים בקלות ובאדישות לפגיעה בתושבי היישוב בחברון".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הדיווח במשטרה נפתחה חקירה, במסגרתה עלה חשד למעורבות של נציג מארגון TIPH במעשה. משטרת ישראל זימנה מספר נציגים מהארגון וכן בוצעו מגוון פעולות חקירה בניסיון לאתרו ובהמשך החקירה התברר כי עזב את הארץ. נציין כי נציגי הארגון אינם עומדים מעל לחוק וקיימת להם חסינות רק לפעולות המתבצעות במסגרת תפקידם – מה שלא רלוונטי כלל למקרה זה".