השבוע הסתיים מבצע "שבעים ומשיבים" בהובלת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל. המבצע אשר נערך לכבוד שנות השבעים למדינה וקרא לאזרחים להחזיר ציוד צבאי, נשק, תחמושת ולראשונה גם פריטים היסטוריים, נמשך כחודש בין התאריכים 17.6-13.7.2018. במסגרת המבצע פעלו מעל מאה עמדות ברחבי הארץ וכן פעלו ניידות אשר הגיעו לבתי האזרחים ואספו מהם באופן אישי את הציוד.



מנתוני סיכום המבצע: במסגרת המבצע הוחזרו כ-400 כלי נשק, ובהם אקדחים, מקלעים, תתי מקלעים, רובי סער צה"ליים, רובה סער מסוג קלצ'ניקוב ועוד.1,050,957 פריטי תחמושת ו-395 פריטי ציוד לחימה מבוקר ובהם אמצעים אופטיים, אמצעי ראיית לילה, כוונות, אמצעי קשר ועוד. הוחזרו 21,368 פריטי ציוד ובהם אוהלים, אפודים, ציוד הסוואה, קסדות, מצנחים ועוד. הוחזרו 4,133 פריטים היסטוריים ובהם מפות, חוברות תורתיות, פקודות מבצע, תמונות ועוד. התקבלו במוקד המבצע 4,019 פניות. המבצע תרם מבחינה מבצעית ובטיחותית לצה"ל ולמדינת ישראל, שכן אחזקת אמצעי לחימה בבית כרוכה בסיכון. הציוד שהוחזר לצה"ל יושב לשימוש או יושמד באופן מאובטח, בהתאם למצבו. הפריטים ההיסטוריים ממוינים ומתויקים בהתאם לצורך במחלקת ההיסטוריה של צה"ל.



מדברי ראש חטיבת הלוגיסטיקה, תת-אלוף ניסן דוידי: "במסגרת המבצע פעלו במשך כחודש מאות עמדות לצד ניידות איסוף שנעו ברחבי הארץ. ראינו הירתמות משמעותית של אזרחי ישראל, אשר החזירו לצה"ל ציוד צבאי, אמצעי לחימה ופריטים היסטוריים בעלי חשיבות לתיעוד ההיסטוריה של צה"ל. אני מברך את אזרחי ישראל על שיתוף הפעולה והבנת חשיבותו המבצעית והבטיחותית של המבצע". 



בעקבות הפרסום של המבצע פנתה למוקד אלמנתו של תת-אלוף אורי בן ארי ז"ל, הגברת מילכה בן ארי, למסור את המסמכים וההקלטות שנשמרו בביתם לאורך השנים. מילכה בן ארי היא גם סבתו של עידו בן ארי ז״ל שנהרג במהלך תאונת אימונים בנובמבר 2016. תת-אלוף בן ארי היה מפקד גייסות השריון, דיפלומט וסופר ישראלי. במסגרת החומרים נמצאו 12 קלסרי עבודה של אורי, בהם תמלולים והקלטות של כנסי למידה שהתקיימו לאחר מלחמת ששת הימים במסגרתה כיהן כמח"ט הראל, פקודות וסיכומים לתרגילי השריון הגדולים שהתקיימו בשנות החמישים והשפיעו על בניין הכוח של צה"ל, כתבי יד, הקלטה ותמלול הרצאות שנתן למפקדים בינואר 1974 אודות מלחמת יום הכיפורים בה כיהן כסגן מפקד פיקוד דרום וכן כתב יד והערות מכתיבת ספריו "אחרי" ו"נוע נוע סוף".



ציוד שהוחזר בתערוכה. צילום: דובר צה"ל
ציוד שהוחזר בתערוכה. צילום: דובר צה"ל



במסגרת המבצע הוחזרו מסמכים של קצין מודיעין חטיבתי ממלחמת יום הכיפורים. בין המסמכים נמצאו דף הסבר למפקדים מפרוץ המלחמה, יומן חמ"ל בכתב ידו של הקצין ודו"חות יומיים מהלחימה. בדפים אלה מתועדים קרבות "החווה הסינית", קרבות שריון וחי"ר של צה"ל מול כוחות משוריינים וממוכנים של הצבא המצרי במערב חצי האי סיני, מיומה התשיעי ועד יומה השנים-עשר של מלחמת יום הכיפורים.



במסגרת המבצע הגיע לאחת מעמדות ההחזרה בן משפחתו של טוראי דוד גרינוולד ז"ל והחזיר לצה"ל 34 שנים לאחר מותו, את הצ'ימידן ואת ציודו האישי של דוד שהושבו למשפחה לאחר מותו. דוד היה בן יחיד לאביו, ואילו מאימו היו לו שני אחים מבוגרים ממנו. כבן יחיד לאביו, הייתה לו הזכות לשרת ביחידה עורפית אבל הוא עשה כל שביכולתו כדי לשרת ביחידה קרבית. לבסוף דוד הצליח לשרת ביחידת הצנחנים תחת פיקודו של האלוף במיל' יום טוב סמיה. לפני יציאתו לקורס מ"כים דוד הוצב בלבנון. בדרך מלבנון לארץ כשהיה בשיירה שנסעה דרומית לזהרני, ביום 12.1.1984 פתחו מחבלים ממארב באש מנשק קל על השיירה. דוד נפצע באורח אנוש ונפטר. בין חפציו של גרינוולד ז"ל נמצא גם נייר שעליו נכתב תדריך היציאה לפעולה בלבנון.



במסגרת המבצע הגיעו נציגי צה"ל לבקשת משפחתו של סמל-ראשון אופיר מגידיש ז"ל, אשר נרצח בפיגוע בצומת אזור בשנת 2001, לאסוף את הציוד הצבאי האישי שלו. בשנת 1998 התגייס סמל-ראשון אופיר מגידיש ז"ל לחיל התותחנים, אך בעקבות בריאותה של אימו עבר לשרת במרכז הארץ. בבוקר 14.2.2001 בדרכו לבסיס, אופיר נרצח בפיגוע דריסה בצומת אזור. באותו פיגוע נהרגו עוד שישה חיילים ואזרחית אחת: סמל דוד אילוז ז"ל, סמל ג'ולי ויינר ז"ל, סמל רחלי לוי ז"ל, סמל כוכי פולונסקי ז"ל, רב-טוראי אלכסנדר מנביץ ז"ל, רב-טוראי יסמין קריסי ז"ל ושמחה שטרית ז"ל. הוריו של אופיר סיפרו כי הוא היה ילד מחונן, שקט, צנוע וכתב שירים מגיל צעיר.