איך זה מרגיש להיות אזרח סוג ב'? הח"כ לשעבר שכיב שנאן, אביו של כמיל שאנן שנרצח בפיגוע בהר הבית לפני כשנה, התייחס הבוקר (חמישי) לחוק הלאום שעבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית, בתכנית "הקבינט"ב-103FM. "החוק הזה הוא אות קין על כל מי שהצביע בעדו", קבע שנאן, שהסביר: "גדלנו וחונכנו על השייכות והאהבה למדינת ישראל. אני מכירים בעובדה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי ומדינת כלל אזרחיה. אנחנו רואים במדינת ישראל בית".



לטענתו, "כשליברמן דיבר על הצורך בהחלפת שטחים בהסכם שלו עתידי, סקר הצביע ש-98.8% מתושבי אום אל פחם סרבו לוותר על האזרחות הישראלית שלהם. מדינת ישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם להיות יהודי, להיות דרוזי ולהיות בן אדם. צריך לעשות הכל כדי לא לפרק השותפות שנבנתה עוד לפני קום המדינה. החוק הזה יכול לייצר מצב שמחר יקום אדם שישתלט עליה באמצעים דמוקרטיים, וינצל את החוק כך שאזרחים מוסלמים, דרוזים ונוצרים לא רק שלא יוכלו להיות אזרחים סוג ב', אלא גם לא יוכלו להיות אזרחים בכלל".



 


"אלו שחתמו על מגילת העצמאות הבהירו שמדינת ישראל תקיים שלטון דמוקרטי ותכבד את כל אזרחיה ללא הבדלי דת, גזע או מין", הוסיף הח"כ לשעבר. "אין לי בעיה עם ההמנון, הדגל והסמלים של מדינת ישראל, אך אני רוצה שהמדינה שלי, שנתתי לה את היקר מכל, תמשיך לכבד אותי ותמשיך תגרום לי להרגיש שייך אליה".

לדבריו, "פוגע בי חוק קיום ההבטחה של מתן השוויון לכל האזרחים. אני, לדוגמה, הייתי מעוניין שיהרסו את הבתים של המחבלים שרצחו את בני ואת חברו, אך החוק לא מאפשר לי לעשות זאת. אני מבין את החשש שיהיה בעוד 50 שנה אם יהיה ראש ממשלה ערבי במדינת ישראל, אך לפחות שיבטיחו שוויון".

"מי שייכנס לרשתות החברתיות יבין את רמת התרעומת והכעס שקיים בתוך העדה", המשיך האב השכול. "אני לא מדבר רק בשמי, אלא בשמם של רבים. הרוב הדומם במגזר הערבי לא מוכן לוותר על השייכות למדינת ישראל ורואה את עצמו חלק ממנה, גם אם חלק מהערבים מגדירים עצמם כערבים פלסטינים. תראו כמה חיילים מוסלמים וכמה שוטרים נוצרים יש במדינת ישראל. המגמה של בני המיעוטים בישראל היא לשמור על השילוב והקיום המשותף של כלל אזרחי המדינה".

ח"כ שטרן: "נתניהו שם אצבע בעין ללוחמים הדרוזים והצ'רקסים"

חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) שיתף אף הוא את חברי "הקבינט" בזעמו על חוק הלאום. "כל פעם שאני שומע את המשפט 'תחי מדינת ישראל' אני מתרגש. כשנתניהו אמר את זה אתמול, זה עשה לי את ההפך. נתניהו ממשיך לשקר ולא מאמין בחוק הזה כפי שהוא לא יסדר את החוק עם החד מיניים. אלו שיושבים ורואים אותו מקרוב יודעים שהוא עובד עלינו. אולי קודם שראש הממשל יסדר שחיילים שלא מכירים ביהדותם לא יקברו לחוד? לפי המציאות של היום במדינת ישראל תחת הקואליציה, חיילים לא יהודיים לא יקברו עם הלאום היהודי. זה כואב לי. יכלו לעשות את זה אחרת. שלא יטיפו לנו מה זה לאומיות. אין סיכוי בעולם שהיינו מעבירים חוקים מיותרים כאלה שהנזק שלהם כה גדול".
 
 
בתוך כך, הח"כ הגיב גם לדבריו של ח"כ יאיר לפיד, שכינה את ראש הממשלה שקרן לאחר זגזוגו בחוק הפונדקאות: "אני מסכים עם לפיד, ראש הממשלה לא התכוון וגם לא מתכוון לעשות את התיקון שצריך להיעשות. אני חושב שראש הממשלה הצביע נגד אוחנה כי החרדים תופרים איתו את הממשלה הבאה. מי שלא מתכוון לדברים שהוא אומר הוא בעיני שקרן".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן