“המלגאים הם הזרוע שלנו בכל יישוב”, מספרת מנהלת מרכז הצעירים במועצה האזורית מטה אשר, כרמית פלג, על הפרויקט הייחודי המקיף כ־ 30 אלף תושבים המתגוררים ביישובים במועצה האזורית מטה אשר: 19 קיבוצים, שמונה מושבים ושני כפרים ערבים. כשליש מהתושבים במועצה הם צעירים עד גיל 45 , וכאלף לומדים במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ.

“החלטנו שכל מלגאי יהיה אחראי עלהפעילות הקהילתית ביישוב שבו הוא מתגורר”,מספר ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי. “הפעילות שלהם מגוונת, והם מסייעים רבות ברמה היישובית וברמה האזורית”. ישראלי ציין שלאור הצלחת הפיילוט, החל מהשנה הבאה יורחב הפרויקט מ־ 35 ל־ 75 מקבלי מלגות שייפעלו ביישובים במועצה.
 
המלגה לכל סטודנט מסתכמת בעשרת אלפים שקל בשנה, בתקצוב משותף של מפעל הפיס והמועצה האזורית מטה אשר. מנהל אגף המלגות במפעל הפיס ארז גרניט ציין כי המודל של מטה אשר כבר מופעל במועצות אזוריות אחרות ברחבי הארץ. 

ראש המועצה האזורית מטה אשר- יורם ישראלי
ראש המועצה האזורית מטה אשר- יורם ישראלי


גרניט הדגיש כי בהתנדבותם של הסטודנטים יש שרשרת של נתינה. “גם אלו שקיבלו סיוע מהסטודנטים ימשיכו להתנדב בקהילה”, הוא הסביר.
“החינוך הוא השקעה בעתידנו ואסור לנו לחשוב עליו כעל ‘הוצאות’. ככל שהמדינה מתקדמת ומתפתחת יותר, כך גוברת חשיבותו של החינוך כנותן הזדמנות שווה לחייםהבוגרים”, הוסיף גרניט. “מפעל הפיס שמח להיות שותף במפעל המלגות לסטודנטים”.

סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר, אייל רייז, המופקד על החינוך, התרבות והספורט בקהילה, אומר שהמיזם הייחודי צובר תאוצה לנוכח תרומתו הניכרת הן ליישובים והן לסטודנט עצמו, השותף לחוויה ערכית של נתינה והרחבת אופקים.

מנהל אגף המלגות במפעל הפיס - ארז גרניט
מנהל אגף המלגות במפעל הפיס - ארז גרניט


 “בנינו מודל שמאפשר לנו לבחור בכל יישוב במלגאי, ובמסגרת ההתנדבות והמעורבות בקהילה אנו בונים את צוות הצעירים ביישוב שלהם”, הוא מסביר – “שיתוף הצעירים תורם גם לקהילה ביישוב וגם לאזור כולו”. בטקס הסיום המרגש של שנת הפעילות,שהתקיים במרכז הצעירים במטה אשר, הוצגו עשרות פעילויות של סטודנטים שתרמו לקהילה.
בין הפעילויות ההתנדבויות שמלגאי מפעל הפיס הובילו: עבודות צביעה, ניקיון ושתילה במרכז התעסוקה של הוסטל