המשרד לשירותי דת הסיר את תושבי יהודה ושומרון מהגוף הבוחר של מועצת הרבנות הראשית, כך דווח היום (שני) על ידי אתר וואלה. ההחלטה התקבלה בעקבות עמדת משרד המשפטים לפיה החוק במדינת ישראל לא מאפשר משפטית הימצאותם של תושבי השטחים באסיפה. המערכת הפוליטית סערה בעקבות הדיווח, וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי "לא יקום ולא יהיה. חוצפה שנושא כזה עולה בכלל אחרי חמישים שנות התיישבות מפוארת".



לדבריו, "אזרחי ישראל תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ד' ולא ניתן להפלות אותם על רקע מקום מגוריהם. אפנה בימים הקרובים לראש הממשלה ולשרים הממונים - שר הדתות, שר הביטחון ושרת המשפטים, בדרישה לבצע לאלתר את התיקונים הנדרשים בחוק כדי שתושבי יהודה ושומרון לא יודרו מהליך הבחירה, ולדחות עד אז את הבחירות למועצת הרבנות הראשית. זהו אבסורד שלא ניתן לקבל ואין לי ספק שיתוקן."



עמדת משרד המשפטים היא שלא ניתן לאפשר את ההשתתפות של רשויות מהשטחים מאחר ואין החלה ישירה של חוק הרבנות הראשית לישראל על האזור, וזאת בשונה מחוק שירותי הדת היהודיים. לצורך כך, נדרש תיקון חקיקה של הדין הישראלי באופן שיאפשר את החלת דבר החקיקה על האיזור, כפי שנעשה במקרים אחרים כמו סעיף 147 לחוק הבחירות לכנסת. בכנסת ה-18 נעשה ניסיון לתקן את חוק הרבנות הראשית ולאפשר במפורש לראשי רשויות מהאזור להשתתף, והעמדה המשפטית של וועדת השרים הייתה לתמוך בהצעה, אולם היא לא קודמה בסופו של יום. 



ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר בתגובה כי "מדובר בהחלטה שערורייתית המדירה את תושבי יהודה ושומרון מהזירה הציבורית, מהווה תקדים מסוכן ויש לבטלה לאלתר. יהודה ושומרון בכלל, וגוש עציון בפרט, הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, ושום פקיד בדרגה כלשהי לא יוכל לשנות עובדה זו. אנחנו לא אזרחים סוג ב' וניאבק על כך שהחלטה זו לא תיושם. אני מצפה מהגוף הבוחר של הרבנות הראשית לסרב לכנס את הדיונים מרגע זה ועד להסדרת העניין. אין כאן כל היגיון ואין כאן כל רעיון. אם לממשלת ישראל אין דרך חוקית להעניק זכויות שוות לתושבי יהודה ושומרון, הרי שהעובדה הזאת מעידה כאלף עדים שהגיע העת להכיל את החוק הישראלי ביו"ש ויפה שעה אחת קודם".



גם באיחוד הלאומי זעמו ומסרו כי "לא יעלה על הדעת שמשרד ממשלתי עושה הדרה של תושבי מדינת ישראל. תושבי יו"ש אינם סוג ב'. שירותי הדת בישראל הינם של כלל ישראל ולא של חלק מסוים באוכלוסייה, אסור שתהיה פוליטיקה מסוג זה לא בשירותי הדת ולא בשום משרד ממשלתי אחר".



"אנו קוראים למשרד שירותי הדת לחזור בהם ולמועצת הרבנות הראשית לא לקבל את המלצתם", אמרו באיחוד הלאומי. " הסתיימו ימי הקווים במדינת ישראל. אזרחי ישראל שווים בכל גבולות ארצנו." 

מהארגונים עתים ונאמני תורה ועבודה נמסר כי "בהודעה חסרת תקדים, הודיע המשרד לשירותי דת שיישובי יהודה ושומרון ורבני היישובים לא יוכלו לבחור למועצת הרבנות הראשית. בהודעה זו מנתק המשרד לשירותי דת חלק מעם ישראל מהרבנות! הממסד הרבני שוב הוכיח שהוא לא רואה עצמו כמייצג את כלל ישראל, אלא אוכלוסייה מסוימת בלבד. כידוע, לציונות הדתית יש רק שני נציגים במועצת הרבנות הראשית, וכעת הרבנות מנסה להקטין את כוחה גם בבחירות הקרובות. בנוסף, בל נשכח שכבר היום אין נציגות מספקת לנשים באסיפה הבוחרת". 

"על האסיפה הבוחרת, וכמובן על המועצה עצמה, להיות מייצגות את עם ישראל על גווניו, ולא כך הוא", אמרו. "יתרה מכך, נדהמנו לשמוע שהיועץ המשפטי טוען שההודעה מגובה בעמדה של משרד המשפטים. הכיצד זה ייתכן? הרי תושבי יהודה ושומרון זכאים ורשאים לבחור ולהיבחר לכנסת ישראל, אז על אחת כמה וכמה למועצת הרבנות הראשית, אשר היא זו הקובעת בכל נושאי שירותי הדת והכשרות באזור מגוריהם. מדוע לפתע נשללת מהם הזכות לבחור למועצת הרבנות הראשית? פסילת רבני ותושבי יהודה ושומרון בבחירות למועצת הרבנות, כמוה כהודעת ויתור על עם ישראל!".
לסיום, אמרו כי "אנו קוראים למשרד לשירותי דת לחזור בו מיידית מההחלטה ולפעול מיידית בכדי לאפשר לכלל הציבור להיות חלק מהבוחרים והנבחרים למועצת הרבנות הראשית כבר בבחירות הקרובות".

המשרד לשירותי דת מסר בתגובה: "הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית עשתה כל שביכולתה לכלול את תושבי יו״ש באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית. עמדת משרד המשפטים שהוצגה בישיבת הוועדה היא, כי על פי החוק במדינת ישראל אין אפשרות משפטית לכלול באסיפה הבוחרת נציגים תושבי איו״ש. למרות העמדה, הוועדה שבה ופנתה למשרד המשפטים על מנת שישקול את עמדתו בשנית, אולם עד כה אין שינוי בעמדתם".