צביקה יחזקאלי, פרשן חדשות עשר, דיבר היום (שישי) בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM. "אם הייתי מנהיג חמאס יחיא סנוואר הייתי אומר ש'יכולתי למשוך יותר, אמרנו כן להפסקת אש כי הרגשתי שהאיומים של ישראל הפעמים היו רציניים אבל יכולתי למשוך כמה ימים, לעשות מה שאני רוצה ולהגיע לאותה נקודה. עשינו סיבוב בהצלחה רבה, ירינו לבאר שבע, ראינו מה עשינו בשדרות, יש לנו אחלה התרעה ועכשיו תדברו אחרת". 



על הפצצת הבניין בעזה אמר יחזקאלי כי סנוואר היה אומר שמדובר ב"תקיפות נדל"ן משופרות. מספר ההרוגים ברצועה הוא כלום לעומת הרווח שאני אקבל. דווקא התמונות של הבניין המפוצץ הביאו לי תרומות מהמפרץ ולא אכפת לי שימותו כמה. כבר בכלא ידעו שאני אכזרי, שבדרך למטרה אני יכול לדרוך על בני עמי. השגתי משוואה שאם יורים על שני מחבלים אתה תשלם הרבה ותחשוב פעמיים. כל פעם אתה נזהר יותר ויותר ומה שחשבת שמותר אתה נזהר יותר אחר כך". 

"חמאס מרוצה ברמה טקטית שהשיג צינור חמצן", המשיך יחזקאלי והסביר, "ברמה האסטרטגית יש לו בעיה. הסיפור שלו זה הישרדות ובשימור שלטונו הוא הצליח. הם יצאו עם ידם על העליונה. הם התמודדו מול אויב רכרוכי, לא רוצה להגיד פראייר. ישראל היא אחלה אויב להתעסק איתו. זה לא ניצחון עם תהלוכות ניצחון. במשא ומתן על הסדרה הוא הצליח לקבוע משוואה חדשה. עשרים שנה אתה נזהר מעימות בעזה, זה תהליכים וזה עוד צעד בדרך להתשה".



 
"מבחינת חמאס כוח ההרתעה של ישראל נכשל", המשיך, "לפני האינתיפאדה הראשונה ילד מהעוטף שהיה רוצה לשלוח דואר היה יורד לחאן יונס. היום שתי אוגדות לא נכנסות. חמאס מרתיע אותנו. אני יודע שזה קשה אבל אנחנו צריכים להתעורר. אם אתה במספר הגיחות ב-67' מחקת שלושה חייליות אוויר ובצוק איתן לא הכנעת את חמאס אז אתה אריה אבל אפשר להציק לך". 
"מטרת העל של חמאס היא שאתה לא תהיה פה", אמר יחזקאלי, "כל ההסדרה הזאת תופר כשהם יחליטו. יעוף טיל והם יגידו שזה ארגונים סוררים. יש פה ריקוד. הוא רוקד ואנחנו עומדים. אנחנו לא נכנסים לראש שלהם. זה התרגיל הראשון בשוק המקח וממכר הערבי. במזרח התיכון לא משנה מה אותה עושה. יש המון אפשרויות אבל השאלה היא איך אתה עושה את זה. אנחנו רוצים לחזור לשגרה, רוצים לגמור עניין. אם אתה אומר טיל ראשון אני נכנס בהם ולא נכנסת - איבדת את ההרתעה. שר הביטחון יודע לדבר הרבה אבל זה לא קורה. אני חושב שהאיום של עימות נמוך עצימות יימשך. ההסכם הזה לא שווה כלום. זה יימשך כי יש פה דיבור תוך כדי אש. אנחנו בשכונה מדברית עם רקע אלים". 

רוני דניאל: "הייתי ממשיך להפציץ אותם בכל יום"

עוד דיבר בתכניתו של משעל, הפרשן הצבאי של חדשות ערוץ 2, רוני דניאל. כשנשאל מה היה עושה לו היה רמטכ"ל אמר כי היה "מגדיר את העניינים, וממשיך עם ההפצצות הקשות של צה"ל באזורים אסטרטגים בעזה". דניאל טען גם כי "חמאס הרגיל אותנו למהלכים בהם הוא מייצר הסלמה, וכשצה"ל פוגע בו הוא ישר צועק הפסקת אש. זה מסלול בלתי נסבל בעיניי".

בהמשך, אמר דניאל כי "עושה רושם שאף אחד לא באמת הבין את מה שקרה פה בערב. פתאום מי שמכריז על הפסקת אש זו רשת 'אלג'זירה' בידיעה מיוחדת, ומה אנחנו? גם אצלנו יש בלבול לא לגמרי ברור, וזה בדיוק מה שהייתי מחסל. למה הוא צריך להמשיך לנהל את העניינים? אסור לנו להיכנע למצב בו ארגון חמאס הוא זה שמכתיב לנו את העניינים ומדליק ומכבה את השטח כשהוא רוצה. יש כן פערי עוצמה בלתי נתפשים, ולו הייתה לי האפשרות הייתי ממשיך להפציץ אותם בכל יום, ושואל 'מספיק או ממשיכים?' מתוך רצון להביא אותו להסדרה לא בעיתוי שהוא בחר אלא מתי שאני רוצה".

במהלך הריאיון נשאל רוני דניאל האם חיסול צמרת ההנהגה של ארגון חמאס היה יכול להחזיר לנו את כוח ההרתעה אמר: "ראשית אני חושב שיש לנו כוח הרתעה, והיא עובדת. היחידות של צה"ל מוכנות ומאומנות לכניסה קרקעית, ולדעתי זה לא יראה כמו צוק איתן, אלא בסגנון אחר לגמרי".

 

אתה בעד כניסה קרקעית לרצועת עזה?
"אם לא יהיה מנוס אז כן, למרות שאני זוכר את שכניסה קרקעית לעזה משמעותה חיילים צעירים שנכנסים פנימה. עד שמחליטים להיכנס, צריך לעשות כל שביכולתנו להימנע מזה ולהשיג שקט".

"אני בעד לבצע מהלכים אזרחיים ברצועת עזה, זאת אומרת אם פעולה צבאית היא המקל אני שואל איפה הגזר", אמר דניאל. "יש מה לעשות בכדי לייצר עבור תושבי עזה מחירי הפסד. למשל, אפשר לשקם את אזור התעשייה הגדול בסמוך למחסום ארז מכספים בינלאומיים וכך לייצר עוד עבודה לאוכלוסיה העזתית. הרי אני לא רוצה לענות את התושבים שם".

לסיום, נשאל דניאל האם זה היה נכון להגיע להפסקת אש אתמול, ואמר כי "אני לא חושב שזה היה נכון, אבל לצערי לא כל הנתונים מונחים בפניי".