שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס היום (שני) לסערה שיצרה מועמדותו של האלוף יאיר גולן לתפקיד הרמטכ"ל הבא, לאחר שיפרוש מהתפקיד רב אלוף גדי איזנקוט. "אלוף יאיר גולן הוא קצין מעולה ומפקד אמיץ שהקדיש את חייו לביטחונה של מדינת ישראל", כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו. "קמפיין ההכפשה שמתנהל נגדו בימים האחרונים אינו ראוי ולא תהיה לו שום השפעה על הליך מינוי הרמטכ"ל", הוסיף שר הביטחון. 



אלי בן שם יו״ר ארגון יד לבנים מסר הבוקר כי "הגיע הזמן לשים סוף לשימוש הציני של הורים שכולים המבקשים להשתמש בשכול האישי שלהם כדי למנף את האג’נדה הפוליטית שלהם תוך פגיעה קשה במשפחת השכול בישראל המקדשת את הממלכתיות. זהו שיח מפלג ומסכסך". הוא הסביר כי "פורום ״בוחרים בחיים״ או כל פורום כזה או אחר אינו רשאי מוסרית לצבוע מועמד כזה או אחר או לפסול אותו רק בגלל שהוא הורה שכול". 
לדבריו, העובדה שמאחורי פורום זה עומדת תנועת אם תרצו, תנועה פוליטית מובהקת מחללת את המשפחות השכולות ועושה בהם שימוש ציני למטרותיהם הפוליטיות המובהקות. "להורים שכולים יש דעה פוליטית ומוטב שכך, עם זאת הם לא רשאים לדבר בשם המשפחות השכולות", אמר, "ארגון 'יד לבנים' מגנה בתוקף את הפגיעה באלוף יאיר גולן, איש עתיר זכויות ואוהב ישראל, כמו גם יתר המועמדים האחרים לרמטכ״לות ראויים הם לעמוד בראש צבא ההגנה לישראל". 


הליך בחירת הרמטכ"ל הבא של צה"ל נמצא בשיאו בשבועות האחרונים, וליברמן ערך פגישות עם כלל המועמדים, בנוסף לשרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר. המועמדים שנחשבים למרכזיים, מלבד גולן, הם סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי, האלוף ניצן אלון ומפקד פיקוד דרום לשעבר האלוף אייל זמיר. 



גולן התבטא מספר פעמים בצורה שנויה במחלוקת


כזכור, גולן התבטא בעבר מספר פעמים באמירות שנויות במחלוקת, כשהזכורה ביותר היא האמירה שלו מ-2016 לפיה "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 90-70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". את הדברים אמר בטקס ערב יום השואה, כשהוא משמש כסגן הרמטכ"ל. 

אתמול שיגרו כ-100 משפחות שכולות החברות בפורום בוחרים בחיים, מכתב לשר הביטחון ובו דרשו לא למנות אל האלוף יאיר גולן לתפקיד, זאת בשל התבטאויות מעוררות מחלוקת שאמר בעבר. המכתב נכתב על ידי הרצל ומירב חג'אג', הוריה של סגן שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע שאירע בארמון הנציב לפני כשנה וחצי, ומגיע על רקע פגישותיו של ליברמן עם המועמדים לתפקיד לפני מספר ימים. 

"מהתבטאויותיו של האלוף גולן עולה תמונה מדאיגה של מפקד המוכן לקחת סיכונים מיותרים של חיי חיילנו תוך השוואה של מדינתנו לגרמניה הנאצית ועוד. כהורים, כאחים, וכבני זוג שכולים ציטוטים אלה מדאיגים אותנו ביותר. גולן התבטא ואמר כי הוא מעדיף את חיי אוכלוסיית האויב על-פני זו של חיילי צה"ל ששומרים עלינו ומסכנים את גופם ונפשם."

עוד נכתב, כי "מהדברים של גולן עולה תמונה מדאיגה לפיה יש סיכוי שהוא היה מעדיף לעתים לראות את החיילים נרצחים, כי אין לדעת מהי כוונת המחבל עד לרגע ביצוע הפיגוע".

בסיום המכתב, קראו המשפחות באופן ישיר לשר הביטחון שלא למנות את האלוף גולן לרמטכ"ל: "שר הביטחון ליברמן, אדם שדם ילדינו זול בעיניו אינו יכול לשמור ולפקד עליהם. אנו דורשים ממך שלא לשקול את מינוי האלוף גולן לרמטכ"ל הבא של צה"ל אלא לדחותו על הסף".