27 הרוגים בענף הבנייה מתחילת השנה: גבר בן 35 נהרג היום (שני) לאחר שנפל מגובה של ארבע קומות באתר בנייה באחיסמך סמוך ללוד. מותו של הפועל, נתין זר מסין, נקבע במקום על ידי צוותי הרפואה. מדובר במקרה המוות השלישי היום באתרי בנייה, כאשר מוקדם יותר, שני פועלים כבני 30 נהרגו לאחר שנפלו מגובה בראש העין.



על פי החשד, באירוע בראש העין עמדו הפועלים על פלטת הרמה, באחת הקומות העליונות באתר, כשלפתע קרסה הפלטה ושני הפועלים צנחו אל מותם. בתוך כך, בן 50 נמצא במצב קשה לאחר שנפל מגובה של שלושה מטרים ברחוב ההגנה בעכו. צוותי מד"א פינו אותו למרכז הרפואי לגליל בנהריה כשהוא סובל מחבלת ראש.



מדובר ב-27 הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2018 וכ-110 פצועים קשה עד בינוני - פי שניים מהממוצע במדינות המפותחות. זאת הסטטיסטיקה העצובה של ההפקרות בכ-13 אלף אתרי הבנייה בישראל עליהם מופעלת יחידת פיקוח של 28 מפקחים, כשרק 22 מהם פעילים וזאת אחרי שמשרד העבודה והרווחה הוסיף בינואר האחרון לראשונה מזה 12 מפקחים חדשים שלא כולם החלו לעבוד. זאת, לצד שיפור בשכרם ובתנאי עבודתם והחלת האפשרות בחוק להטלת עיצומים אישיים על קבלנים עד 35 אלף שקלים. 



האירוע בראש העין. צילום: מד"א



עם זאת, תכנית ניסיונית של הפעלת רחפנים לצילום עבירות פועלת עדיין באופן חלקי ולא מתוקצבת מספיק, ולמנהל הבטיחות  סמכויות מוגבלות מידי באשר להפסקת עבודה באתר מעבר ל-48 שעות לצורך חקירה. 
הפורום למניעת תאונות בניין, קו לעובד והקואליציה למאבק בתאונות הבנייה פעלו בשנים האחרונות רבות מול המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים כדי להקים במשטרה יחידה מיוחדת לאכיפת תאונות בנייה ולהחמיר את הענישה על גרימת מוות ברשלנות בענף על קבלנים ומפקחי בטיחות באתרים. רק באפריל השנה הודיע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, כי עד סוף השנה תוקם בלהב-433 יחידה כזאת בתקציב של 12 מיליון שקלים לשנה, אך עד מהרה התברר כי בעקבות מחלוקת תקציבית בין משרדי העבודה, ביטחון הפנים והאוצר על מימון תקני החוקרים והמפקחים ביחידה החדשה, היא לא צפויה לקום לפני 2019. 
גם המלצה של ועדה ציבורית בנושא איחוד התקציבים והתקנים של המוסד לבטיחות וגיהות, העוסק רק בהסברה, לתוך מנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה האחראי על הפיקוח והאכיפה בענף, קיימת כבר ארבע שנים אך מעולם לא יושמה.