כיצד מדינת ישראל ערוכה לטפל בקבורה במצב חירום? האם יש לה את הכלים הידע והיכולת לתת מענה במקרה של אסון לאומי?. במשרד לשירותי דת מאיצים בימים אלה, את התוכנית לקבורה המונית במקרה של מצב חירום, וזאת בהתאם להחלטות הממשלה וכחלק מהפקת הלקחים שנכתבו בדוח מבקר המדינה.

כזכור, ממשלת ישראל החליטה להעביר את האחריות לטיפול בקבורה ההמונית ממשרד הפנים למשרד לשירותי דת. עם כניסתו של השר דוד אזולאי ומנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס לתפקידם, התברר כי תחום הקבורה במצב חירום, נותר תלוי בין המשרדים ואין משרד שאכן מפקד על האירוע. עו"ד עודד פלוס אמר כי "נושא הקבורה בחירום יצא ממשרד הפנים, על פי החלטת הממשלה, אבל נתקע בדרך והוא לא עבר לאחריות משרד לשירותי דת".
במהלך החודש האחרון הוצגה בפני השר לשירותי דת דוד אזולאי תמונות מצב עדכנית על ההתקדמות בנושא והמענה שיינתן במקרה של אסון לאומי. "הייתה קיימת בעייתיות בנושא קבורה המונית במצב חירום עד שהמשרד לא נטל את הנושא לידיים התוכנית נפלה בין הכיסאות", אמר השר אזולאי, "אבל אם נצטרך חלילה נהיה מוכנים".

יצחק ישי, מנהל אגף קבורה, ציין את ההתקדמות הרבה בטיפול בנושא. "בחודש הקודם ערכנו כנס מיוחד שעסק בנושא הקבורה בחירום. אנו שוקדים על הקמת מערך מתנדבים והכשרתם לקבורה בחירום".
אורית מסמי, סמנכ"לית פורום החברה קדישא, אמרה כי "שיתוף הפעולה בין המשרד לשירותי דת לבין החברות קדישא הוביל להתקדמות משמעותית בכל הקשור לנושא הקבורה בחירום. חברי הפורום, המאגד בתוכו את חברות הקדישא הגדולות בישראל ומוביל את מערך הקבורה בישראל, לוקחים חלק פעיל בתוכנית ובגיבוש המדיניות בשעת חירום. זהו צעד ראשון וחשוב בכל הקשור להערכות לתרחישי אסון לאומיים ומתן כלים לכל הגופים הרלוונטיים למצב שבו יידרשו, חס וחלילה, לקבור מאות ואף אלפי חללים בבת אחת".
  
כחלק מהיערכות חולקו המחוזות השונים נערכו שיתופי פעולה ותיאומים מול משטרת ישראל, פיקוד העורף ופורום החברה הקדישא. כמו כן המשרד לשירותי דת פועל בשיתוף פעולה עם זק"א תל אביב, לצד גיוס מתנדבים נוספים.