על רקע הדיווחים על מגעים מתקדמים להסדרה בין ישראל לחמאס, מפגינים הערב (שבת) מאות תושבים מיישובים בעוטף עזה, במחאה על המצב הביטחוני. המפגינים שהתכנסו בכיכר רבין, יצאו לצעדת מחאה לאורך רחוב איבן גבירול עד לפינת שדרות רוקח. המשטרה סגרה רחובות מרכזיים באזור לתנועת כלי רכב והנהגים הופנו לדרכים חלופיות. אל ההפגנה, ובניגוד לדעת המארגנים, הצטרפו מפגינים נגד השחיתות כשהם נושאים שלט נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו שעליו נכתב Crime minister, שר הפשע.



המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב, בין היתר: "אנחנו דור הקסאמים", שוויון בביטחון", "נשרפה האדמה – מתי תהיה פה דממה", ילד בעוטף עזה זכאי לאותו ביטחון כמו ילד בגוש דן", רוצים שקט לאלף שנה וללא ממ"דים". במהלך צעדת המחאה צעקו המפגינים – "ביבי ביבי תתעורר, הדרום כולו בוער" ואף הפריחו בלונים, כתזכורת לבלוני התבערה מרצועת עזה שגרמו לשריפת אלפי דונמים. "אנחנו בשר תותחים", צעק אחד מהם.



יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, שהגיע להפגנה לאות הזדהות עם תושבי הדרום אמר: "ארבע שנים מאז צוק איתן, והממשלה הזו לא עשתה כלום כדי למנוע את המצב הנוכחי בדרום". גבאי הוסיף כי "בבחירה בין הסכם לעוד מבצע מיותר - אנחנו בעד הסכם. גם בגלל שהסכם נכון יותר לתושבים וגם משום שאנחנו לא סומכים על השלישיה 'ביבי-בנט-ליברמן' שינהלו מבצע נוסף - ראינו איך הם ניהלו את צוק איתן".



הצטרפו להפגנה נגד דעת המארגנים. צילום: קובי ריכטר/TPS
הצטרפו להפגנה נגד דעת המארגנים. צילום: קובי ריכטר/TPS



"רוצים לחיות בשקט"



"אין לנו ביטחון. בכל פעם מבטיחים, אבל זה לא קורה. אנחנו רוצים לחיות בשקט", אמרה אחת מהמפגינות. מארגני ההפגנה פרסמו בפייסבוק קריאה להצטרף ולהזדהות עם מאבקם: "תושבי הדרום ממשיכים לא לשתוק ומזמינים את אזרחי כל המדינה להביע הזדהות עם המצב הבלתי נסבל בדרום ולהצטרף למחאה", הם כתבו.



"ממשלת ישראל, לאורך השנה, סיממה את תושבי הדרום בסמים מרדימים. הטבות כלכליות, הנחות במס, אזור עדיפות לאומית - הם רק חלק ממה שהזריקו לנו כדי להרדים את המצב ואת התושבים".



אזעקה מדומה בכיכר רבין, צילום: אבשלום ששוני
אזעקה מדומה בכיכר רבין, צילום: אבשלום ששוני